Så här är jag, pratar med support för … Tja, sedan jag fick VPN:en för 2-3 veckor sedan. De fortsätter föreslå saker och inget av det löser något. Jag har ständigt problem med VPN:en, mest påtagligt är att vissa av dess funktioner inaktiverar skydd eller internet.
Till exempel, det största problemet är att Xfinity suger och ofta tappar anslutningen, ibland i timmar. NordVPN får försöka ansluta ungefär 20 gånger innan den ändrar en inställning i dina inställningar för att stoppa all automatisk anslutning. Det innebär en av två saker;
- Om din Avstängningsknapp är inställd på att bara stoppa vid oavsiktlig frånkoppling är ditt skydd nu inaktiverat och när nätverket kommer online kommer all data att passera genom din ISP.
- Om din Avstängningsknapp är inställd på att stoppa alla frånkopplingar är ditt internet nu helt inaktiverat även om nätverket kommer tillbaka online, du måste manuellt ansluta igen för att få internet.
Det är absolut den värsta funktionen av alla. Varför inaktivera automatisk anslutning alls? Vad skadar det att försöka ansluta var 90:e sekund? Enligt mina observationer väntar den ungefär en och en halv minut innan den försöker igen efter ett misslyckat försök.
Ett annat problem är att varje gång jag vaknar från viloläge, bryts något. Som webbsäkring och filskydd.
Jag var tvungen att starta om för att få dem att fungera igen. Den här gången upptäckte jag att det var för att “min session har gått ut”. Jag försökte byta servrar och plötsligt blev jag utloggad med beskedet att min session har gått ut.
Vilket inaktiverade mitt internet och hindrade mig från att logga in igen. Avstängningsknappen hindrade mig från att logga in på mitt konto, hur dumt är inte det? Jag var tvungen att stänga appen helt och försöka logga in igen när den var nyöppnad, och det löste problemen med web- och filskydd som var trasiga. Jag antar att sessionen löper ut två gånger i veckan, vilket gör denna tjänst helt värdelös.
Samtidigt har jag olika mindre problem som vissa sidor tar över en minut att börja ladda, och att NordVPN ständigt poppar upp annonser överallt.
Det är fruktansvärt. Jag begärde pengarna tillbaka eftersom jag inte står ut längre. Supporten har ingen aning om vad de gör, jag får spam av annonser på min telefon, min e-post, mina Windows-notifikationer och i appen. Det är som gud hjälpe, jag stängde av det 8 gånger, sluta fråga mig varje dag!
Hur kan en tjänst som betygsätts till 4,5 stjärnor på allt på internet vara så här hemsk? Varför har jag så mycket problem med något som tydligen har ett mycket högt betyg? Ärligt talat måste allt detta åtgärdas. Jag vill inte riskera att fastna med en produkt i flera år för att jag inte bad om min återbetalning tillräckligt snabbt, så jag gick vidare och bestämde mig för att ge upp.
Det var en fruktansvärd upplevelse, den värsta VPN jag någonsin försökt. Den förra hade intelligenta supportteam som arbetade med mig för att diagnostisera problemen mycket mer noggrant än dessa som säger “prova detta, prova det”. Det andra supportteamet visste exakt vad de gjorde och hur de skulle arbeta med problemen. Även om de i slutändan inte kunde lösa ett stort problem och jag var tvungen att avbryta tjänsten med dem.
-------
EDIT: Ytterligare information!
Så Nord gav mig 7 dagars gratis tid efter att jag avbröt min tjänst, för att “prova och fixa problemen”. Men deras största problem är att programvaran slutar försöka automatiskt ansluta efter bara några försök utan internet.
Mitt nätverk gick ner runt 6 på morgonen eller någon gång innan dess. Så jag slog på min dator för att se vad Nord skulle göra åt det. Den försökte ansluta i 12 minuter, skickade 18 notifieringar, 9 sammankopplingsförseningar, 9 frånkopplingar. Jag är inte säker på om det betyder att den försökte 9 eller 18 gånger. Men den försökte i 12 minuter innan den stängde av automatisk anslutning.
9 eller 18 försök under 12 minuter.
Avstängningsknappen är inställd på att inaktivera internet endast om anslutningen av misstag kopplas ifrån. Så med automatisk anslutning avstängd var anslutningen avsiktligt inaktiverad. När mitt nätverk återupptogs kl 8:10, var all data offentligt tillgänglig för min ISP, de kunde se allt. Jag var inte skyddad bakom en VPN eftersom VPN:en slutade att ansluta.
Om avstängningsknappen var inställd på alltid, skulle jag inte ens ha märkt att nätverket var tillbaka när det återupptogs kl 8:10 eftersom mitt nätverk fortfarande skulle vara inaktiverat. Jag skulle ha behövt titta på min säkerhetskamera i rummet bredvid, som blinkar grönt när nätverket är nere och har en fast grön färg när det är anslutet.
Förresten, de släpps fortfarande webbplatser som tar en hel minut att ladda innan något innehåll visas. En webbplats jag besöker tog faktiskt en minut per bild att ladda samtidigt som de andra webbplatserna laddades direkt. VPN:n stoppade på något sätt datan från att fungera, jag har ingen aning varför eller hur. Jag kopplade från VPN:en och anslöt igen, då började den webbplatsen fungera, men en annan började ha samma problem. Ett annat problem jag inte tror att de kommer att lösa.
----------
EDIT 2: Mer information
Jag rapporterade att deras programvara fortfarande slutar försöka ansluta efter 12 minuter, så de sa till mig att använda tredjepartsprogram istället. Ett alternativ de säger är föredraget, utsätter dig för man-in-the-middle-attacker, en mycket liten och avlägsen risk men den finns fortfarande där. Det andra alternativet saknar avstängningsknapp och några av de funktioner Nord erbjuder, så i slutändan säger de att deras egen programvara inte är utrustad för att hantera vissa situationer och de tänker inte åtgärda det (eller snarare, de kanske säger att de inte kommer att fixa det nu, förrän tillräckligt många klagar).
Ärligt talat, jag är förvånad att ingen annan har lagt märke till detta tidigare. Att förlora internet i över 12 minuter gör att VPN:en avbryter automatisk anslutning. Har ingen annan stött på detta? Du kan enkelt testa det, slå av din router i 15-20 minuter. Det verkar som att den försöker ett specifikt antal gånger, inte under en viss tid, men det bör vara ungefär 12 minuter om intervallen för anslutning är densamma. Men det testet kanske inte heller är rätt, i mitt fall har jag en vidarebefordrande router jag ansluter till, så jag kan slå ifrån den huvudenheten och min dator är fortfarande ansluten till sekundärroutern utan internetåtkomst.
Jag tillägger att, att ha en inloggningsfunktion i deras app är dumt, eftersom det leder dig till din webbläsare för att logga in. Det fungerar inte om du har ett avstängningssystem och orsakar alla möjliga problem. Det sessionenlöserfelet som jag ännu inte har kunnat replikera under deras 7-dagarsperiod, är absolut löjligt att ha. Om du är ansluten till deras tjänst kan de se om du använder en falsk nyckel eller för många enheter eller vad som helst. De kan hålla ditt certifikat aktivt tills ditt abonnemang löper ut utan att oavsiktligt ge dig gratis tid, men av någon anledning löper sessionen ut ofta. Jag förstår inte varför.