Förlåt för att jag är så nybörjare, men jag har nyligen haft nöjet att installera Manjaro, och med det att berätta för alla lyssnar och inte att jag använder Arch för övrigt.
Men som sådan finns det fortfarande vissa växtvärkar jag måste ta igen, efter att äntligen ha lämnat den mycket överlägsna Pacman bakom mig.
Följande problem dök upp, ett jag borde ha sett komma.
På grund av mitt arbete behöver jag verkligen VPN:er.
Jag blev ganska förtjust i NordVPN för den grundläggande vardagstypen som inte spelar så stor roll. Jag vet, jag vet, många tycker inte om den.
Men, när jag går till webbplatsen hittar jag bara en .Deb och .rpm, jag har redan försökt med OpenVPN och sedan lagt in dessa, men det verkade inte fungera.
Skulle någon vänlig främling kunna hjälpa mig med detta?
Kort sagt, (Tl;Dr) hur hanterar jag mina VPN:er, jag behöver NordVPN och några privata anslutningar. En i Tyskland och en i USA.
Jag har nyligen njutit av nöjet att installera Manjaro
Du letar efter /r/ManjaroLinux.
Kort sagt, (Tl;Dr) hur hanterar jag mina VPN:er
Jag har inga starka åsikter om de olika VPN-leverantörerna, men jag tycker att leverantorspecifika appar allmänt suger. Få bara de konfigurationer som tillhandahålls och använd den standard VPN-mjukvara som din distribution erbjuder.
och med det att berätta för alla lyssnar och inte att jag använder Arch för övrigt.
Var inte avsiktligt irriterande.
Så mycket som jag redan avskyr memen, blir den ännu värre när den kommer från icke-Arch-användare. Trots vad du hört, tror jag att du kommer att inse att den attityden inte är populär inom Starkadena.
Jag vet att många inte gillar det
det är inte så mycket “gillar inte” som “litar inte på.” De väntade över ett år med att tillkännage att de blev hackade. De blev hackade i mars 2018 och lät inte folk veta förrän i oktober 2019.
Populär VPN-tjänst NordVPN bekräftar datacenterintrång | CNET
Jag använder Private Internet Access, PIA VPN.
De har många alternativ inklusive openvpn-konfigurationer som du enkelt kan ladda ner. De har offentligt uttryckt att de inte håller loggar, och de erbjuder 256-bitars kryptering på anslutningen. Jag har också testat streaming av video via dem, och det är ganska robust beroende på var servern ligger.
Jag har använt några andra tjänster, men denna verkar relativt stabil så långt jag kan bedöma.
bara använd openvpn-programvaran, det fungerar bra med Nord.
Jag har använt Airvpn de senaste två åren och är mycket nöjd med det. För hantering kan du ladda ner VPN-filer från konfigurationssidan, eller använda Eddie (deras egen VPN-klient) för att hantera saker.
De är open source, mycket säkra, med alla vanliga funktioner som anpassade portar. Prissättningen är nivåmässigt med flera alternativ från några dagar till flera års abonnemang.
Var inte avsiktligt irriterande.
Jag vill bara vara tydlig, jag har inte sagt till någon att det var ett skämt.
Jag tror att du kommer att upptäcka att den attityden inte är populär inom Starkadena.
Jag visste faktiskt inte det, det är bra att veta.
Det var inte ens ett hack, bara en liten brist på en server som faktiskt berodde på en tredjeparts datacenter. Här är faktiskt det officiella uttalandet om hela detta. Jag menar, jag säger inte att de inte kunde ha hanterat det bättre, men det är inte en så stor sak eftersom ingen användare ens var drabbad.
De har inte bara uttalat att de inte behåller loggar, utan det finns dokument tillgängliga där de blev formellt delgivna av en stämning och inte kunde tillhandahålla dem eftersom de inte behöll dem.
De köptes dock nyligen av Kape Technologies, som har en extremt dålig historik när det gäller användarens integritet.
LTT och Linus Sebastian gjorde en liten intervju med dem om oro och det har delvis lugnat mina farhågor, men jag är inte emot att byta om ny skadlig nyhet dyker upp.
Allt detta sagt har jag varit en mycket nöjd PIA-kund i ungefär 5 år.
Jag försökte, jag kunde inte hitta den.
Bara för att kontrollera, men jag körde ‘sudo Pacman -Ss nord’ och ‘sudo pacman -Ss nordvpn’
Några andra förslag? Då de?
Jag försökte det, jag antar att jag måste ha gjort ett misstag någonstans.
Hur använder jag OpenVPN exakt, bara så jag kan kolla.
Allt är bra. Det var bara det jag ville att du skulle veta.
När hela din affärsmodell är baserad på kunders förtroende, är hur de hanterar ett intrång lika viktigt som allvaret i sig.
Om de hade släppt detta uttalande nästa dag (eller till och med bara tillkännagivit vad de visste vid den tidpunkten) skulle det vara en helt annan sak. Men det gjorde de inte.
De visade en vilja att dölja incidenten för sina kunder, vilket ger mig inget skäl att tro att de inte skulle göra samma sak i händelse av att de blir helt och hållet ägda i ett framtida angrepp.
sudo openvpn server.protocol.ovpn
Ladda ner serverkonfigurationsfilen från deras webbplats, använd antingen TCP- eller UDP-protokollkonfigurationen. Hämta filen via serverrekommendationsverktyget.
På ett sätt håller jag med dig, på ett annat tror jag att de ville avslöja och åtgärda allt först innan de berättade det för världen. Jag tror ärligt att de inte skulle lämna det så och inte säga något alls. Hur som helst, de tillhandahåller en högkvalitativ tjänst och det får mig att lita på dem.
De tillkännagav inte att de blev hackade förrän efter rykten om det hade börjat spridas och en av deras privata nycklar var publicerad online (TechCrunch). (Det tar inte 1,5 år att kontrollera om andra system var komprometterade.)
Gör som du vill, men enligt min åsikt hade de helt enkelt ingen avsikt att någonsin tillkännage det offentligt av rädsla för att det skulle få dem att se dåliga ut. De spenderade miljoner på YouTube-annonser vid den tiden, och att tillkännage att de blivit hackade – även om det är mindre viktigt – hade varit pinsamt. Den motivationen diskriminerar dock inte angreppets allvar, och om användardata hade kommit i skottet i brottet, har jag verkligen mina tvivel att det skulle ha spelat ut annorlunda.
Jag är inte riktigt sugen på att gå djupare in i detta, det verkar som om vi har en annan förståelse av situationen och åsikt.
Bara för att låta dig veta att artikeln du just postade är skriven nästan helt av NordVPN:s konkurrenter, eftersom TechCrunch ägs av Verizon, som också har en VPN. En annan sak, de höll inte det som en hemlighet i 1,5 år eftersom de enligt det officiella uttalandet blev informerade om händelsen i april 2019.
PC Magazine säger samma sak, man.
Nyheten om intrånget dök först upp under helgen när en webb utvecklare twittrade att en NordVPN TLS-nyckel hade cirkulerat på internet, mest oupptäckt.
Den stulna nyckeln postades i maj 2018 av en anonym användare på forumet 8chan, som också hävdade att ha brutit sig in i servrar hos TorGuard och VikingVPN.
Och deras beslut att inte tillkännage att de blev hackade i ett år och att de inte visste att de var hackade i ett år (trots att det var offentligt postat) är båda skäl till oro - även om av olika skäl.
Dessutom: Om de verkligen bara fick reda på det i april, är det fortfarande oacceptabelt att vänta 6 månader med att informera sina användare, enligt min åsikt.