Jag såg att ett årskort för Nord kostar 59 dollar. ExpressVPN är 99 dollar. Okej, inte bokstavligen halva priset, men besparingarna är mycket tydliga. Vad är den största skillnaden i vad varje tjänst erbjuder, i ett nötskal?
Om allt jag egentligen vill göra är att använda en VPN på en enhet (en MacBook) för att titta på BBC iPlayer i Amerika, är det då mer vettigt att bara använda Nord?
Jag kan inte uttala mig om Express men Nord har tjänat mig bra i 2,5 år. Det är det enda som har obfuskationsservrar (som fungerade) för att kringgå min kontorsbrandvägg. Mullvad för integritet som en annan poster nämnde, men de kunde inte ta sig igenom kontorsbrandväggen trots supportärenden och jag gav till slut upp och lämnade Nord. Mullvad verkade inte särskilt intresserad av att hjälpa mig, medan Nord hjälpte till att felsöka problemet tills det var åtgärdat. Jag har också en Mac.
Den största skillnaden jag vet är att du inte kan portforwarda med NordVPN. Om du bara streamar eller skyddar din surfning och inte torrentar, tror jag inte att du kommer att märka någon skillnad.
Nord har ett dåligt rykte från ett par år sedan som kan driva dem att skära ner på kostnader jämfört med Express.
Ärligt talat, om du bara använder den på din MacBook för att titta på regionlåst innehåll. Kan du använda nästan vilken VPN som helst som är välkänd.
Jag har använt Mullvad, Nord, Express, Surfshark, PIA, ProtonVPN, och till och med gjort min egen VPN av VPS-boxar.
Alla stöder din MacBook och är tillräckligt snabba för att streama video. Om du bryr dig om pris, är Surfshark bra, de har FANTASTISKA servrar, och viktigast av allt, de är skitbilliga, utan några anknytningsvillkor jag har hittat.
Annars är Mullvad min personliga favorit med tanke på hur seriöst de tar integritet.
Oavsett vilket, det jag nämnde ovan fungerar, och det är upp till dig. Jag tror jag har en Surfshark-referenskod någonstans, så om du är intresserad av det, skicka ett PM och jag tror att det är en månad eller två gratis.
Det är enkelt. Du bör prova testversionerna av båda VPN:erna för att se vilken som passar dig bättre. Andra VPN:er har liknande erbjudanden, som PureVPN och IPvanish. Jag har både NordVPN och Purevpn på min enhet och de fungerar ganska bra. Jag skulle fortfarande föreslå att använda testversionerna av dessa fyra VPN:er och välja den som bästa kan avblockera BBC iPlayer för dig (buffring-wise).
Hej, din inlämning togs automatiskt bort eftersom ditt konto inte uppfyller våra karma-krav. Konton måste ha minst 100 sammanlagda karma för att kunna posta i denna subreddit. Denna regel är till för att förbättra kvaliteten på de inlägg som skickas in och för att minska missbruk från trollkonton.
Jag är en bot, och detta åtgärd utfördes automatiskt. Kontakta moderatorerna för denna subreddit om du har några frågor eller bekymmer.
Samma – jag ansluter inte till så många peers som jag skulle vilja, men det är mer än tillräckligt. Jag är nöjd med mitt köp.
Senast den här diskussionen ägde rum i en mer generisk VPN-undergrupp, hade jag ett timslångt argument med några personer som insisterade på att EVERYONE behövde portforwarding oavsett vad. Och det är helt fel.