Nord VPN-recensioner: Är de fortfarande bra nu? Någon som använder dem? Reddit-åsikter!

Jag har varit en långvarig användare av Mullvad och var mest nöjd, eftersom jag inte direkt gillat att teckna långsiktiga abonnement med någon VPN, men kvaliteten har försämrats avsevärt under de senaste veckorna. ( konstant avstängning, långsamma hastigheter, allmänna buggar). Jag funderar på att skaffa en ny VPN och överväger att använda Nord. Jag vet att de får mycket hat, men jag skyller nog det på att de är extremt populära och vi vet alla att vilken populär tjänst som helst kommer att få mycket hat. Så jag skulle vilja veta från nuvarande Nord VPN-användare, är de bra? Är ni nöjda med den eller ångrar ni att ni tecknade abonnemanget?

Jag överväger också att använda SurfShark eller Proton VPN. Jag har använt Proton för många år sedan och utifrån vad jag minns fungerade det, men det är många år sedan och jag kan inte minnas varför jag avbokade mitt abonnemang. Dessutom letar jag främst efter en VPN som är bra för att surfa medan jag reser utomlands och som inte fördröjer vid streaming av videos. Också en som inte är svartlistad av de större sidorna. Tips eller åsikter om NordVPN skulle uppskattas, TACK!

Jag har använt NordVPN i cirka 2 år nu och det är stabilt men inte perfekt. Hastigheterna är bra, särskilt på NordLynx (WireGuard-baserat protokoll), men ibland kan deras servrar bli lite overcrowded. Streaming är för det mesta pålitligt och jag har inte haft några stora problem med Netflix, Hulu eller YouTube även när jag reser. Men vissa bank-sidor och mindre streamingplattformar flaggar Nord’s IPs ibland.

Bland Nord, Surfshark och Proton skulle jag säga att Proton är mest inriktad på integritet, Surfshark är det bästa budgetalternativet och Nord är mest balanserad med flest servrar. Om ditt huvudmål är att kunna surfa när du reser och streama smidigt, bör Nord funka bra. Se bara till att använda deras streamingservrar och rotera IPs vid behov :+1:

Jag förstår frustrationen över att VPN:erna blir långsammare över tid. Jag använde också Mullvad ett tag och hade samma problem. Jag bytte till Surfshark och ärligt talat blev jag förvånad över hur bra det fungerar för priset. Hastigheterna är bra, jag kan streama utan buffring och det har inte blivit blockerat av några stora sidor jag har använt än så länge.

Nord är inte dåligt men jag tycker att det är för dyrt för vad det erbjuder. Om du jämför dessa tre skulle jag säga att Surfshark ger mest valuta för pengarna, Proton är ett helt annat nivå under de andra två och jag rekommenderar dem inte alls. Annars är PIA ett mer intressant val

Hade Nord VPN i sex månader och valde att avboka. Det är inte katastrof, men jag tyckte personligen att hastigheterna var inkonsekventa, särskilt under högtrafik. Om du reser utomlands och behöver en pålitlig anslutning för jobbet exempelvis, skulle jag säga att det finns bättre alternativ, även att stanna kvar med Mullvad. De är mindre benägna att bli svartlistade eftersom de inte är lika mainstream som Nord.

Jag håller med lite om att Nord är överhypad, men det betyder inte att det är en av de bästa tjänsterna just nu. Även den du använder, Mullvad, har ett mycket bättre rykte överlag än Nord, trots de problem du verkar ställa till med.

Bland de tre du nämnt i ditt inlägg är Surfshark förmodligen det bästa, men jag skulle överväga att titta på andra också, som PIA, Express VPN, CyberGhost och PureVPN. Är ärligt talat ibland jag föredrar de mindre kända eftersom de inte har blivit missbrukade till döden (ännu).

Det gör jobbet för det mesta. Jag reser mycket och har inte haft problem med streaming, men du kan få ett sidan blockerad någon gång. Om du vill ha något mindre mainstream, är PureVPN ett trevligt alternativ. Hur som helst, lås inte in dig i en 3-årsplan innan du testat det, jag tror att du kan få pengarna tillbaka inom en viss tidsram, så avboka och få tillbaka pengarna om du inte gillar det.

Nord är okej men har blivit sämre över åren. Just nu är surfshark ett mycket bättre alternativ för nästan allt.