Nyligen upptäckte jag att Netshield har släppts i en senaste version av ProtonVPN (jag använder för närvarande 2.3.5). Jag har varit exalterad över att prova det, men det är en anti-funktion i detta skede. Jag använder regelbundet Openvpn UDP-anslutningar och ser stabila hastigheter och tillförlitlighet, men med Netshield aktiverat förlorar jag all anslutning. Att inaktivera det återställer allt till normalt. Jag använder inte någon anpassad dns eller brandvägg, bara ProtonVPN. Inte jailbreakad och på iOS 14.3. Har någon haft liknande erfarenheter eller kan ge insikt?
Jag uppdaterade också. UDP fungerar med Netshield för mig. Men, ända sedan uppdateringen, kan jag inte ansluta via IKEv2 alls, oavsett om Netshield är aktiverat eller inte.
Jag använder Netshield med OpenVPN/UDP och det fungerar bra för mig. Kanske prova att ta bort ProtonVPN, starta om och installera det igen?
Jag tror att jag hittade en lösning! Support bad mig att ta bort VPN via Inställningar > VPN > ProtonVPN > Radera VPN. Att ta bort profilen och sedan ta bort och installera om appen verkar ha löst problemet.
Kan du rapportera buggen med knappen “rapportera en bugg” i appen?
Net shield är borta för mig nu.
Intressant, jag använde uteslutande IKEv2 på Android-enheter, men jag bytte till openvpn på iOS eftersom jag hade konsekventa anslutningsproblem. Undrar om det har något att göra med iOS-anslutningshantering.
Intressant. Jag använder ofta WiFi och har upptäckt att vissa tjänster som Comcast-hotspots blockerar IKEv2 helt. Därför bytet till openvpn och UDP.
Jag testar det; använder du en liknande enhet som jag?
Yup, jag har öppnat ett ärende med support.
Betyder det att alternativet inte längre är tillgängligt?
Ja, enligt min mening är VPN på telefoner en rejäl katastrof. Jag använder vanligtvis en annan leverantör för telefonen så att jag kan använda wireguard. När jag använder OpenVPN kan jag praktiskt taget se min batterimätare tömma i realtid.
iOS 14.3 på iPhone 12 Pro
Korrekt. Jag installerade om det och det kom tillbaka, men det var konstigt.
Jag misstänker att det är restriktiva brandväggsregler; jag har haft liknande problem när jag använder universitetets WiFi. Jag undrar verkligen varför det är blockerat också.
Jag har precis postat en lösning som fungerar hittills. Det verkar som att ta bort VPN-konfigurationsprofilen i inställningarna löste mitt problem.
Precis. Jag bryr mig inte om var användningen är tilldelad, det drar faktiskt ur mitt batteri på mindre än ett halvt dygn, jämfört med att kunna köra hela dagen och kvällen med wireguard. Kanske är det något specifikt för min telefon, den är ganska gammal.
Hmm, ja, jag ser inte den betydande dräneringen. Jag har min på hela tiden (eller så mycket som iOS tillåter; jag hatar hur det slår av anslutningen och sedan måste koppla om när jag väcker min enhet). Kanske är det den extra belastningen på en äldre CPU och batteri?