Netmaker vs Headscale för Mesh VPN: Sök insikter om fördelar och nackdelar

Hej allihopa!

Jag håller för närvarande på att sätta upp ett nytt mesh VPN och undrar vilken programvara jag ska använda: Netmaker eller Headscale?

Jag har personligen bara använt Netmaker, så jag kan inte uttala mig om de specifika funktionerna och prestandan hos Headscale. Men jag har hittills haft mest positiva erfarenheter med Netmaker. Det har varit mest pålitligt och lätt att använda, men ibland har det varit svårt att förstå varför vissa saker inte fungerar.

Med det sagt, är jag medveten om att båda programvarulösningarna har sina unika funktioner, och jag söker råd från de som har erfarenhet av att använda dem.

Kan någon ge insikter om fördelarna och nackdelarna med Netmaker och Headscale? Vilken skulle du rekommendera och varför?

Jag är särskilt intresserad av följande:

• Enkel användning: Vilken programvara är lättare att använda? Inställningen är inte ett riktigt problem om den är svårare, eftersom det mest är en engångssak.
  • Pålitlighet: Vilken programvara är mer tillförlitlig och mindre benägen att ha problem?
  • Prestanda: Vilken programvara har bättre prestanda, särskilt när det gäller hastighet och latens?
  • Säkerhet: Vilken programvara har bättre säkerhetsfunktioner?
  • Community-stöd: Vilken programvara har en mer aktiv och hjälpsam community?

Såklart är alla andra faktorer eller personliga erfarenheter också välkomna!

Tack i förväg för all hjälp eller feedback du kan ge. Jag uppskattar det!