Jag flyttar hemifrån och har satt upp internet med en ny leverantör där jag kan använda en Netgear Nighthawk-router som har legat i en låda medan jag använde den föregående ISP:ns box.
När jag justerade några inställningar på Nighthawk verkar det som om routern har möjlighet att fungera som en VPN med OpenVPN. Är detta i princip samma sak som att ställa in en PiVPN? Finns det fördelar med PiVPN gentemot router-VPN, eller vice versa?
Funktionellt är de identiska. Den största fördelen med PIVPN är att det hanterar all obekväm certifikatsinställning åt dig. Det säger jag, om du vill kunna VPN:a in i ditt hem, kan det vara värt att kämpa lite för att ställa in OpenVPN på brandväggen. Jag är inte förtjust i obevakad trafik som kommer in i mitt nätverk och vill att min VPN-autentisering ska vara så långt bort utanför som möjligt.
Jag gick från att använda den inbyggda VPN:n på en Netgear ORBI MIMO-router till pi-vpn. Här är ett par fördelar:
- Jag satte upp PiVPN med Wireguard, som är mycket snabbare än OpenVPN (som Netgear-routern använder och som är ett alternativ med PiVPN)
- Att lägga till nya klienter är superenkelt. Bara SSH in i Raspberry Pi och kör
pivpn -a och pivpn -qr och scanna QR-koden på WireGuard-appen för iOS
- Det är liknande lätt att göra för icke-mobila klienter också. Jag behöver bara SCP:a konfigurationen till min dator och lägga in den i Wireguard-appen.
- Enkel backup och uppdateringar med
pivpn -bk och pivpn -wg.
- Wireguard-appen för iOS har en väldigt bra funktion där du kan ställa in den så att VPN aktiveras automatiskt när telefonen är på ett mobilt nätverk utan WiFi. Detta ger dig en automatiskt alltid-på VPN till mitt hem. Det är så enkelt att min icke-tekniska flickvän älskar det. Att behöva komma ihåg att slå på OpenVPN-anslutningen från appen var ett krångel tidigare.
När du säger “VPN in i [mitt] hem” menar du att komma åt filer eller enheter i mitt hemnätverk? Om så är fallet är det inte en faktor. Jag är främst intresserad av säker surfning på vägen med en VPN (dvs. att använda en VPN på osäkra Wi-Fi på flygplatser, kaféer, etc.), och jag vill utnyttja min hem-Pi-Hole medan jag är på vägen. Påverkar det din rekommendation?
Var är din hem-Pihole? Om den är i ditt nätverk hemma, är det ett ”hem-anslutet” enhet och min rekommendation står fast. Det sagt, vilken typ av internetanslutning har du hemma? Du kan upptäcka att du är mycket begränsad eftersom uppladdningshastigheter ofta är mycket dåliga hemma.
Det andra kommentaren har rätt. Du skulle inte få några av de integritetsrelaterade fördelarna eftersom du skulle använda din hemsnätverks-leverantörs ISP. Du skulle dock få fördelarna av att vara dold från ett kafé-nätverk. Jag använder min pivpn för att få tillgång till mina filer hemma (jag har också Nextcloud) och för att hålla mig säkrare när jag använder WiFi under resor. En extra bonus är att jag kan använda min pihole i mitt hemnätverk.