Nedladdningar är snabbare med VPN

Jag flyttade nyligen och har SK Broadband. Jag började ladda ner några uppdateringar till spel och märkte att jag hade problem. Nedladdningarna avbröts hela tiden och var väldigt långsamma. På ett glädjeskutt startade jag en VPN och proxy till Japan. Plötsligt var nedladdningen mycket snabb, vilket reducerade flera dagars nedladdningar till mindre än en timme.

Allt annat på internet fungerar bra. Inom spelet går det mycket snabbt. Nedladdningar från webbläsaren fungerar utan problem. När jag testar hastigheten är nedladdnings- och uppladdningshastigheterna konsekvent i 80-90 talet. Det är bara när det gäller nedladdningar av spelklienter som det plötsligt börjar hacka, och detta verkar lösas med en VPN. Upplever någon annan liknande?

Alltid. Jag tror att anslutningarna här är mättade eller kraftigt begränsade.

SK verkar begränsa anslutningarna mycket. Två av mina vänner i olika områden har testat detta med torrents, uppdateringar, molnuppladdningar/-nedladdningar, och YouTube och jämfört med min KT-internet som fungerar helt okej i dessa scenarier (Jag har inte märkt att den begränsar alls). Tyvärr måste du troligtvis fortsätta använda VPN eller byta internetleverantör.

För mig är det ungefär fyra gånger snabbare att torrent utan VPN. VPN till Japan saktar ner det.

Begränsningar. De saktar ner anslutningarna till utländska servrar kraftigt under vissa tider på dagen. Alla leverantörer gör det till viss del, men SKT tog priset för mig. Bokstavligen oanvändbart Reddit under kvällstid. Bytte till KT på grund av det och hastigheterna är mycket bättre.

KT fungerar tyvärr inte bra med några av mina spel. Hur är det med LG? Har du erfarenhet av dem?

Jag tror inte att Korea har bra anslutningar till platser som Europa och USA, men anslutningen mellan Korea och Japan är jättebra och mellan Japan och USA är den också bra. Så ja, jag har också märkt att när jag spelar spel med servrar i USA kan du få mycket bättre ping om du använder VPN till Japan, ibland är det till och med bättre än VPN till USA.

Det har att göra med utländska relä-/cache-servrar. När du laddar ner (eller bara tillgång till) till en utländsk sida innebär det att varje relästräcka ger lite pengar. Begränsning kan vara en av anledningarna.