Native Android VPN

Jag vet att det dyker upp en fråga ungefär varannan vecka om vilken VPN man ska använda för Shield. Men min fråga är varför vi inte kan aktivera den inbyggda VPN-programvaran som kommer med Android-versionerna?

Till exempel på vilken av mina Android-telefoner som helst finns det ett inbyggt VPN-inställningsalternativ som jag kan använda för att ansluta till en VPN. Hur kommer det sig att detta alternativ inte är exponerat i Shield Android TV-versionerna?

Kanske för att vilken juridisk anledning skulle NVIDIA själva vilja stödja VPN:er inbyggt som en funktion i deras produkt?

För att främja att kringgå geografiska innehållsrestriktioner för streamingtjänster för samma tjänster de tillåter eller får betalt för att ha eller deras produkt?

De kan inte aktivera det, stödja det och samtidigt säga att det inte är deras sak vad du gör med det på deras produkt.

För bara några dagar sedan försökte jag konfigurera IPSec VPN för min NVIDIA Shield tills jag upptäckte att det inte finns någon inbyggd VPN för att göra det. Även att prova med tredjepartsappar för att göra det fungerade inte. Jag brukade ha OpenVPN-appen men jag behöver inte den längre eftersom jag kan dirigera VPN-trafik direkt från routern till Shield. OpenVPN-hastigheterna är inte så bra, så jag använder den inte längre. Vill bara kunna få IPSec eller Wireguard att fungera.

Jag antar att ja, men kan inte samma argument användas för telefon- tillverkarna också?

Ah, det är en mycket rättvis poäng

För vad det är värt: du kan åstadkomma detta (Wireguard VPN) utan att modifiera Shield om du har en tillräckligt kapabel router. Opnsense/PFSense till exempel låter dig skapa Wireguard-tunneln direkt på routern och sedan använda policy-baserad routing för att skicka trafik genom VPN. Shielden har ingen aning om vad som pågår, så länge den vet att gatewayen bara gör sitt jobb och vidarebefordrar paket till internet.

Företag använder VPN:er för att låta anställda logga in på interna system på distans.

Ja, det är så jag routade min OpenVPN-anslutning till Shield när jag fått min nya router. Behövde inte använda den där appen längre.

Jag kan se det för visst och skulle hålla med, men jag kan inte se det juridiska användningsområdet att göra den inbyggda VPN-funktionen möjlig, Nvidia stöder den och marknadsför den som en funktion i Shield TV-boxen.

Att kringgå innehållsrestriktioner i olika länder och att kringgå otillstödda länder i GeForce Now skulle vara det mest typiska användningsområdet, men då riskerar de problem med sina egna partners.

Verkligen. Det är logiskt för telefoner och surfplattor, men för en TV-box handlar det om piratstreaming och geoIP-omgående.

Så om det verkligen är fallet, varför blockerar de inte VPN:er på deras Play Store? Vad händer om jag bara vill ansluta till min HDHomerun på distans?

Nvidia och Google vill inte verkligen blockera VPN:er, de vill bara göra så lite som möjligt för att inte irritera de stora streamingtjänsterna.