Nästan att ansöka om en tjänst hos ExpressVPN, men processen innebar en HR-intervju, en chefsintervju, en ”intervju-loop” med flera intervjuer och övningar, ett formellt ”trialprojekt”, ett slutgiltigt samtal, och sist men inte minst…

Nästan att ansöka om en tjänst hos ExpressVPN, men processen innebar en HR-intervju, en chefsintervju, en ”intervju-loop” med flera intervjuer och övningar, ett formellt ”trialprojekt”, ett slutgiltigt samtal, och sist men inte minst…

Vem kommer på något så avlägset och tycker att det är OK att köra med? Hur får de någon att få jobb där?

“Antagligen efter din avgång” så du är i limbo och körd om de säger något negativt.

Ja visst, jag skulle vilja dejta dig, men jag vill att du ska introducera mig till några av dina ex och tidigare in-law så jag kan fråga om dina tidigare relationer och dubbelkolla vissa detaljer. Det är OK för dig, eller hur?

Vänta…vart går du??? *förvirrad ansikte*

Så… de vill att du ska avgå från din nuvarande tjänst och sedan få chefen att säga hur fantastisk du var, och om det inte fungerar… ja… du har redan avgått, så även om de erbjuder dig tjänsten… vilket är en stor if, kan de erbjuda dig vilken lön du vill eftersom du är arbetslös.

Jag hade en arbetsgivare som bad om en referens från min nuvarande handledare. Jag sa nej. De sa att det var ett krav. Jag sa nej igen. Jag fick ändå jobbet.

De största företagen förbjuder chefer att ge referenser på grund av ansvarsskyldighet. HR är glada att bekräfta titel och datum, men inget annat.

Ironiskt att detta kommer från ett företag som tillverkar integritetsprodukter, eller hur?

Alla mina tidigare chefer är döda. En flög in i Tvillingtornen den 11/9. Andra är bara gamla. Jag kan kanske schemalägga ett seans.

Ge mig alla som tidigare har haft detta jobb och låt mig intervjua dem. Och om ett slumpmässigt företag ringer mig och ber om en timme av min tid efter att ha stulit en anställd skulle jag säga åt dem att skita i det!

Det låter som ett sätt att undvika löftesbrott, eftersom du sa upp dig innan de gjort ett erbjudande. Jag tror inte att det skulle fungera, men det får mig att tänka att de drar tillbaka många erbjudanden och är förmodligen ganska hemska att arbeta för ändå.

Jag tittade på deras intervjusektion på Glassdoor; den är i princip full av negativa recensioner som kritiserar den orimliga processen.

Byt bara VPN till ett annat land för att få tillgång till en annan intervju process.

Politiken var att verifiera att de jobbade där och datum. Varför skulle jag som chef/ägare riskera ansvar genom att säga mer?

Dina nuvarande och tidigare arbetsgivare får bara bekräfta din anställning. Allt annat är förbjudet. Det verkar som att ExpressVPN inte litar på sin egen ledning att göra goda val.

Inte bara är det ett stort och högljutt NEJ, utan det är också väldigt olagligt i USA.

Edit: det är inte specifikt olagligt, men mer som policy. Om det som företaget säger om dig inte är 100% sant riskerar de att hamna i trubbel. Så de flesta verifierar bara att du jobbat där och om de skulle anställa dig igen.

Visst! Hans namn är Charles E. Cheese, och hans nummer är 555-gå bort.

Det är ett stort jävla nej.

Looooooooo, vad!? “Se till att du säger upp dig, sedan låt oss prata med din gamla chef och se om de fortfarande har bra saker att säga om dig.” Jag vet att den här HR-chefen måste vara knäpp!

Varför skulle någon som inte är helt desperat gå med på de villkoren? Det här måste minska deras kandidatpool med 99%.