Nästan ansökte jag till en roll hos ExpressVPN men processen innebar en HR-intervju, en anställningschefintervju, en "intervjumloop" bestående av flera intervjuer och övningar, ett formellt "prövoprojekt", en slutintervju, och sist men inte minst…

Nästan ansökte jag till en roll hos ExpressVPN men processen innebar en HR-intervju, en anställningschefintervju, en “intervjumloop” bestående av flera intervjuer och övningar, ett formellt “prövoprojekt”, en slutintervju, och sist men inte minst…

Vilken frånkopplad person kommer på detta och tycker att det är OK att köra med? Hur har de ens någon som blir anställd där?

”Troligtvis efter din avgång” så du är i limbo och är körd om de säger något negativt.

Varför ja, jag vill gärna dejta dig, men jag vill att du ska introducera mig för några av dina ex och tidigare svärföräldrar så jag kan fråga om dina tidigare relationer och dubbelkolla några detaljer. Är du OK med det, eller hur?

Vänta…vart går du??? *förvirrad ansiktsuttryck*

Så… de vill att du säger upp ditt nuvarande jobb och sedan får chefen som nu är i knipa att försöka hitta någon ny att ösa beröm på hur bra du var, och om det inte går… tja… du har redan sagt upp dig, så även om de ger dig jobbet… vilket är stort if, kan de erbjuda dig vad som helst i lön eftersom du är arbetslös.

Jag hade en arbetsgivare som bad om referens från min nuvarande handledare. Jag sa nej. De sa att det var ett hårt krav. Jag sa nej igen. Jag fick fortfarande jobbet.

De flesta större företag förbjuder chefer att ge referenser på grund av ansvarsskyldighet. HR kommer att kunna bekräfta titel och datum, men inget annat.

Ironiskt att detta kommer från ett företag som tillverkar integritetsprodukter, eller hur?

Alla mina tidigare chefer är döda. En flög in i tvillingtornen den 11 september. Andra är gamla. Jag kan tydligen boka en séance.

Ge mig alla personer som tidigare hade detta jobb och låt mig intervjua dem. Om ett okänt företag ringer mig och frågar efter en timmes samtal efter att ha stulit en anställd skulle jag säga åt dem att skita i det!

Det låter som ett sätt att slippa skyldighet, eftersom du sagt upp dig innan de gjort ett erbjudande. Jag tror inte att det skulle fungera, men det får mig att tänka att de drar tillbaka många erbjudanden och är sannolikt ganska dåliga att jobba för ändå.

Jag tittade på deras intervjusektion på Glassdoor; den är i princip fylld med negativa recensioner som kritiserar den orimliga processen.

Byt bara din VPN till ett annat land för att få tillgång till en annan intervju.

Policy var att verifiera att de jobbade där och datum för anställning. Varför skulle jag som chef/ägare riskera ansvar genom att säga mer?

Dina nuvarande och tidigare arbetsgivare får bara bekräfta din anställning. Allt annat är förbjudet. Det verkar som ExpressVPN inte litar på sin egen ledning för att göra bra val.

Det skulle inte bara vara ett stort och högljutt NEJ, utan också mycket olagligt i USA.

Redigering: ja, inte specifikt olagligt, men mer som policy. Om det som företaget säger om dig inte är 100 % sant, kan de utsätta sig för stora problem. Därför kommer de flesta bara att verifiera att du arbetade där och om de skulle anställa dig igen.

Visst! Hans namn är Charles E. Cheese, och hans nummer är 555-idiot.

Det är ett stort jävla nej.

LMAO vad!? “Se till att du säger upp dig, sedan låt oss prata med din tidigare chef och se om de fortfarande kan säga bra saker om dig.” Jag VET att denna HR-chef måste vara hög på crack!

Varför skulle någon som inte är extremt desperat gå med på dessa villkor? Detta måste minska deras kandidatpool med 99 %.