När jag använder VPN - uppladdningshastigheten sjunker dramatiskt

Hej allihop,

Min hyperopiska tjänst fungerar vanligtvis perfekt, men varje gång jag använder en VPN sjunker uppladdningshastigheten drastiskt. Det innebär att mina arbetskollegor ständigt säger att min video inte fungerar när jag använder Teams, och jag kan inte dela min skärm etc. Jag köpte en statisk IP i hopp om att lösa detta, men problemet finns fortfarande kvar.

Jag tror inte att det är VPN:en eftersom jag nyligen bytt jobb och VPN:en på mitt nya jobb är annorlunda än på mitt gamla jobb, men problemet kvarstår.

Any advice skulle uppskattas.

Jag förstår det, det är bara lite frustrerande eftersom min tidigare ISP tydligen hade halva hastigheten men jag hade aldrig detta problem ens när jag använde samma VPN på mitt förra jobb. Min granne har också hyperopi och verkar inte ha detta problem ens när han använder VPN.

Även mina arbetskollegor, som jag antar är på samma VPN och bor på mycket mer avlägsna platser än jag med långsammare hastigheter, kan dela sina skärmar och visa video utan problem. Mycket frustrerande.

Detta är ganska vanligt beteende. Internetjänster, särskilt högbandsbredds-tjänster som videokonferenser, gör mycket för att optimera din anslutning, inklusive att koppla dig till den närmaste och bäst fungerande datacenter. Det bästa är ofta en mycket komplicerad process eftersom det beror på många olika nätverk, tjänster, konstiga peeringsavtal och andra faktorer som konkurrens på särskilda rutten.

Dessutom tittar tjänster på typen av data som passerar deras system för att prioritera den innehåll de anser är mest tidskänsligt för att ge bästa möjliga service till sina användare, särskilt under hektiska tider.

När du använder en VPN är allt detta dolt. De vet inte att det är ett videosamtal och de vet inte var du är, din rutt genom internet ändras och åtminstone tillkommer ett extra hopp, så all denna optimering är omöjlig. Beroende på din specifika tjänst, plats, ISP och VPN kan det bromsa även mycket snabba anslutningar och vara ett mardröm att undersöka och åtgärda.

Det är också troligt att din ISP gör någon form av begränsning när de ser en VPN-anslutning, vilket jag inte tror att Hyperoptic gör (jag använder flera VPN:er utan problem).

Fråga din arbets IT att ta en titt.

Det är troligt att din VPN använder en asymmetrisk linje.

Den underliggande frågan är nog om detta är ett arbets-VPN… Kopplar de Teams-trafik via VPN:en och i så fall varför?

Kan du köra Teams utan VPN och fungerar det bra då?

/u/essjay2009 Jag tror detta var menat som ett svar till dig.