Jag är förbannad. NordVPN kräver att du tillfälligt inaktiverar din mordsknapp för att logga in efter en omstart. Via internet. I en webbläsare.
Det är så jädrans irriterande. Det är så fruktansvärt korkat. Det finns flera alternativ jag (inte en VPN-ingenjör men en hyfsat tänkande person) kan komma på för att försöka lösa detta:
Tillåt mycket begränsade anslutningar från anonyma användare att komma åt just inloggningsservern och inget annat. Så att din mordsknapp förblir aktiverad hela tiden, även under inloggning.
Blockera alla portar utom 443 under inloggningsprocessen så att inte folks torrents startar. Jag har inte upplevt detta specifika problem, men jag vet att allt i min webbläsare fungerar. Riktigt jävla underkänt.
Ännu bättre, blockera alla portar, SÄRSKILT 80 och 443, och använd en obskyr port, ändrad vid varje mjukvaruuppdatering, för att köra din SSL genom. Jag sökte detta för att se om det var en grej och det är så vanligt att mitt toppresultat pratade om VPN:er som gör detta.
Bäst av allt… gör båda.
Jag har kontaktat NordVPN och deras support har varit hemsk. Deras livechatt är i själva verket en chatbot som inte kan skicka dig till en person. Och deras e-poststöd är i princip värdelöst. De spottade bara ur reklamsnack till mig om varför internetmordsknapp är cool.
Den reviderade bloggartikeln (öppnas i nytt fönster) går också lite längre när det gäller NordVPN:s policy om nolag-loggning genom att förklara att företaget kommer att logga en användares VPN-aktivitet om det finns en domstolsorder att göra så: “Vi är 100% engagerade i vår nolag-loggning – för att säkerställa användarnas yttersta integritet och säkerhet, loggar vi aldrig deras aktivitet såvida inte en domstol i en lämplig, laglig process beordrar oss att göra det.”
här har du direkt dystopisk propaganda nu.
i samma mening säger företaget att de har en policy om nolag-loggning och sedan säger de, att JA, vi loggar allting, som myndigheterna beordrar oss att logga.
med andra ord: detta är inget VPN, utan ett meme.
ENDAST använd domstolsbevisade VPN:er med 0 loggar om du använder VPN.
allt annat är ganska värdelöst, om det inte är att ändra plats. men i så fall skulle jag rekommendera att INTE betala något företag och istället köra TorBrowser, vilket åtminstone förmodligen är bättre än att driva loggförda VPN:er som NordVPN.
Jag försöker inte försvara dem, men “mordsknapp” gör inte mycket mening. Appar bör köras i containrar (nätverksnamnrymdenheter) eller VM:ar som bara har tillgång till VPN-anslutningen.
Kanske är det för tekniskt för de flesta, men om du är rädd att din ISP håller reda på när du loggar in på VPN eller liknande är du dåligt rustad för att hantera den typen av angripare.
Jag har använt NordVPN de senaste åren och kommer troligen fortsätta använda dem eftersom varje år runt vissa tider, har de väldigt billiga kampanjer. Bristen på mordsknapp påverkar inte mig mycket eftersom jag kör alla mina torrents i en isolerad FreeBSD-jar som har pf konfigurerad för att hantera mordsknappen samtidigt som den tillåter min lokala LAN-trafik.
Så eh ja… kör din egen brandvägg istället för att förlita dig på en mordsknapp. Det kommer förmodligen att fungera mycket bättre ändå. Jag litar mer på pf än på programvaran som tillhandahålls av leverantören eftersom den förmodligen har betydligt färre buggar. saker som pf och IPFW är mycket mogna brandväggar.
Jag använder kommandorads klienten och behöver inte logga in via webbläsare.
nordvpn login --legacy
Jag använder också egna brandväggsregler (iptables) som jag kör efter att ha anslutit. Detta åsidosätter allt Nord gör så att mordsknappen förblir funktionell (Jag kör NordVPN på routern; routern själv är aldrig mordskipad, bara LAN).
Jag antar att det beror på vad du behöver det för.
Jag använde PrivateInternetAccess i flera år och började nyligen använda NordVPN istället. Jag använde egentligen bara PIA VPN för SOCKS5-proxyn och Nord hade fler proxyservrar så jag bytte till dem.
I mitt fall behöver jag inte riktigt integritet eller en mordsknapp så det spelar ingen roll.
Det. Jag hatar att jag nu måste ladda upp min webbläsare med alla flikar först för att kunna logga in för att få skydd för min webbläsare. Jag hatar också att jag måste logga in igen två eller tre gånger i veckan. Jag har blivit väldigt besviken på deras service.
Jag vet inte riktigt vad ett annat, pålitligt VPN-leverantör är, det är svårt att hitta bra info. Nord ANVÄNDE tidigare vara bra, jag litar egentligen inte på dem längre.
TorBrowser passar inte mina behov. Det ska inte finnas någon trafik på någon port på min enhet som inte är krypterad. Det handlar inte om säkert surfande.