Multi Site Network till Cloud Gateway Ultra

Jag hanterar en liten 3-stegs implementering av Unifi-gear.

Jag har nätverksadministratören på plats som en VM, vilket jag kontrollerar alla 3 platserna och använder de magiska VPN-funktionerna.

Om jag får en ny Cloud Gateway Ultra på min primära plats (där nätverksapplikationen är värd) förstår jag att jag inte kommer att kunna adoptera den nya Gateway Ultra. Men kommer jag fortfarande att kunna peka mina fjärrplats till min huvudsakliga plats för hantering?

Dessutom antar jag att jag kommer att behöva migrera all on-premise utrustning bakom Ultra till den nya nätverksapplikationen som är värd på den?

Hej! Tack för att du postar på r/Ubiquiti!

Denna subreddit finns för att ge opartisk teknisk support till personer som använder eller vill dyka in i världen av Ubiquiti-produkter. Om du inte redan har varit tydlig i ditt inlägg, vänligen ta dig tid att redigera det och lägga till så många användbara detaljer du kan.

Ubiquiti gör ett utmärkt verktyg för att hjälpa till att tänka ut var du ska placera dina accesspunkter och andra nätverksdesigner, som finns på:

Om du ser folk sprida felinformation eller bryta mot “var inte ett asshole”-regeln, vänligen rapportera det!

Jag är en bot, och denna handling utfördes automatiskt. Vänligen kontakta moderatorerna för denna subreddit om du har några frågor eller funderingar.

UCG ultra kan bara hantera 1 plats. Alla platser kan ses i Unifi molngränssnittet. Ja, du kommer att behöva migrera all on-premise utrustning. Det kan göras på 2 sätt: du kan ta en backup av bara den enskilda platsen och återställa den till UCGU Network Server eller så kan du radera allt och börja om från början.

Tack så mycket! Fråga dock, hur gör man för att bara backa upp en enda plats?

Jag formulerade det konstigt, men du säkerhetskopierar den och när du gör återställningen väljer du vilken plats du vill återställa. Jag skulle personligen bara ta ner SSH-autentiseringsuppgifterna för varje enhet, återställa allt och börja om från början dock, såvida det inte är ett riktigt komplicerat nätverk.