MTU 1400 eller 1500

För ett par år sedan hade jag problem med anslutningen, och en IVPN-representant rekommenderade att sänka MTU till 1400, vilket löste problemet.

Jag har dock intermittenta anslutningsproblem till vissa webbplatser, och jag är ganska säker på att det är relaterat till att använda VPN. Till exempel Twitter, Reddit och OpenAI är alla webbplatser som ibland inte laddar eller laggar kraftigt vid vissa tider. Vanligtvis på kvällen, amerikansk tid. Ibland fungerar det bra. Ungefär hälften av gångerna hjälper det att byta utgångsserver, men det är fortfarande långsamt. Ibland spelar det ingen roll vad jag gör.

Andra webbplatser fungerar alldeles utmärkt. Jag är inte säker på om detta är ett MTU-problem, ett IVPN-problem, ett Cloudflare-problem (blockerar/begränsar IVPN), eller en kombination. Men oavsett, u/IVPN, kan du säga om MTU 1400 fortfarande rekommenderas?

REDIGERING: Jag listade ut vad det var. decentraleyez. Av någon anledning hatar Reddit och Twitter särskilt när du serverar ditt eget innehåll när du kan. Det är förmodligen något relaterat till anti-bot, men för mig är det bara ett annat sätt att spåra dig.

Jag har intermittenta anslutningsproblem till vissa webbplatser, och jag är ganska säker på att det är relaterat till att använda VPN.

Att sänka MTU gör paketen mindre, vilket hjälper till att förhindra paketfragmentering. Vissa webbplatser hanterar paketfragmentering och andra gör det inte. Eftersom problemet är intermittenta kan det tyda på att webbplatsadministratörerna växlar mellan att hantera och inte hantera fragmentering.

Det är mer sannolikt att webbplatsadministratörer använder något slags anti-överbelastningssystem för hastighetsbegränsning och VPN-serverns IP-adress hamnar på och av listan på grund av höga eller misstänksamma trafiknivåer.

Att byta till en annan VPN-server eller plats kan erbjuda en lösning i detta fall.

antingen ibland inte laddar eller laggar kraftigt, vid vissa tider. Vanligtvis på kvällen, amerikansk tid.

Det kan tyda på nätverksbelastning. De flesta internetanvändare är hemma från jobbet eller skolan på kvällen och upptar internet med videoströmning.

Att byta till en annan VPN-server, kanske i en geografiskt annan riktning från den nuvarande servern, kan erbjuda en lösning.

Andra webbplatser fungerar alldeles utmärkt.

Detta kan förklaras av rutten till de olika webbservrarna och datacentren. Trafik till vissa sidor kan ha rena rutter utan begränsningar, medan trafik till andra sidor kan ha shaping-policyer och restriktioner att hantera.

Jag är inte säker på om detta är ett MTU-problem, ett IVPN-problem, ett Cloudflare-problem (blockerar/begränsar IVPN), eller en kombination.

Standard-MTU för WireGuard-anslutningar är 1420. Om du vill experimentera med olika MTU-storlekar, dra av 8 och försök igen (dvs. 1412, 1404, 1396, etc.). Att gå under 1300 rekommenderas inte.

Att byta till OpenVPN kan erbjuda en annan lösning för MTU-problem. Det verkar som att det är färre problem med paketfragmentering med OpenVPN jämfört med WireGuard.

Att byta VPN-servrar ger ett sätt att utesluta en IP-adressblockering (IVPN IP-adress kontra anti-överbelastningssystem av Cloudflare eller andra leverantörer).