Mozilla VPN äntligen tillgänglig i Australien!

Jag har väntat på detta ett tag nu. Köpte en årlig prenumeration i morse. Det är för tidigt för att säkert säga, men det har absolut varit så smidigt att installera som Proton VPN har varit för mig.

Det är bra att ha en tjänst jag bryr mig om, eftersom jag också vill stödja Firefox/Mozilla Corporation ekonomiskt. Håll tummarna för att den fungerar bra!

EDIT: För folk som kommer hit bara för att säga “Prenumerera direkt på Mullvad eftersom det är ett vittmärkt Mullvad”, jag förstår poängen, men 1) Jag vill stödja Mozilla, och 2) det är faktiskt lite billigare per månad för mig att köpa en årsplan med Mozilla VPN än att gå direkt till Mullvad (se min kommentar här).

Innan jag gör ett inlägg (som jag var på väg att göra tills jag såg ditt), har du några synpunkter på den inbyggda annonsblockeraren? Jag använder AdGuard, vilket är bra, men eftersom den också använder VPN-funktionen betyder det att den inte kommer att fungera samtidigt som Mozilla VPN.

Mozilla VPN är i princip Mullvad VPN.

Så, jag kommer från Proton VPN, som också har annons- och spårningsblockering. Jag använder redan uBlock Origin på Firefox så att jag inte ser annonser medan jag surfar. Det bästa var när det hjälpte i de där spelförråden där du måste titta på en annons för att få din dagliga utmärkelse etc. Med Proton VPN satt det bara i 20 eller 30 sekunder och försökte ansluta till annonsnätverket, sedan gav det upp och gav mig kistan.

(Side-note: Jag känner mig inte riktigt dålig för detta eftersom jag betalar för mina spel, jag tycker inte att de behöver de extra $0.02 i intäkter för att tvinga mig att titta på en högljudd irriterande annons där X-knappen är mest gömd. Men jag avviker.)

Jag testade nyss Mozilla VPN med alla växlare aktiverade (annons-, spårnings- och malware-blockering), och hade samma sak som tidigare. Så på den fronten verkar den fungera lika bra.

Men ja, jag har bara använt detta i ett halvt dygn, jag har tyvärr inte mycket mer att dela just nu, så kanske någon annan kan bidra med fler detaljer…

Gick för att kolla detta, och det verkar använda Mullvads nätverk, vilket är välrenommerat.

Prissituationen är dock lite märklig. Medan Mozares månadspris är betydligt dyrare än Mullvad ($10/månad jämfört med 5€/månad), betyder valutakurserna att Mozares årliga pris faktiskt är lite billigare ($5/månad jämfört med 5€/månad).

Du skulle tro det, men nej, det är inte billigare.

Pricing ← Detta visar Mullvads prissättning till 5 euro per månad. För mig i Australien är den aktuella växelkursen att det motsvarar 8,22 AUD per månad.

Jag prenumererade precis på Mozilla VPN för 90 AUD per år. Det motsvarar 7,50 AUD per månad.

Så det är faktiskt billigare än att gå direkt till Mullvad eftersom Mullvad inte erbjuder rabatter för årliga avtal.

(Även om det inte kan sägas för månadsabonnemang med Mozilla VPN. Det är samma pris per månad för Mullvad, men dubbelt så mycket för Mozilla VPN. Därför valde jag årsplanen, haha.)

Ah, förlåt. Jag använder också uBlock Origin på min Mac, men jag undrade hur det fungerar på iOS. Jag antar att du använder Windows och/eller Android, men utifrån vad du säger antar jag att dess prestanda kan vara liknande på iOS. Tack.

Android och Linux för mig. Lycka till med att hitta svar, kanske är det värd ett eget inlägg trots allt?