Möjligt att använda en VPN med en specifik applikation (Download Station)?

Det finns dussintals ämnen om detta på Google, inte många som är nya, och ingen av dem jag läst verkar ha ett avgörande svar.

Så, är detta möjligt? Jag använder min NAS som en plex media-server och vill specifikt inte leverera innehåll via VPN, men vill kunna ladda ner det med en.

Bryr mig inte om vilken VPN jag behöver, bryr mig inte om jag måste använda docker, bryr mig inte om jag måste vidarebefordra portar på min router till döden, så länge det inte finns mycket prestandaförsämring (utanför nedladdningshastigheten).

Om du har ett docker-alternativ kan jag föreslå en enkel lösning. Kör ett annat lätt resurs-DSM inuti docker (DDSM). I den docker-inställningen konfigurerar du din Download Station som en VPN-klient till din tredje parts VPN-leverantör. Hela DDSM kommer att vara inne i tunneln, vilket lämnar din huvud-DSM (ren metall) fri från VPN-trafik.

DDSM kommer att använda ungefär 200MB RAM bäst med DS inuti det. Dessutom kan du konfigurera detta på några minuter utan mycket besvär.

En annan fördel med detta är att du kan använda den interna IP-adressen för DDSM som en gateway för andra nätverksenheter (dator, telefon etc) och få dem inne i en tunnel också utan att använda några tredje parts eller inbyggda VPN-lösningar på dem.

Jag har denna setup och använder den hela tiden och det fungerar som en dröm. Återigen, bara en idé.

Inte specifikt för synology men jag använder docker-transmission-openvpn-containern för att hantera torrentnedladdningar via min VPN.

Enkelt, lätt, inget trassel med nätverk.

Jag använder Buffered VPN-produkten och har den inställd i nätverksgränssnittet i Kontrollpanelen. Det är inställt som ett separat “gränssnitt”. Jag googlade bara inställningsprocessen och hittade instruktioner för att ställa in en OpenVPN-anslutning och använde det (Buffered är baserat på OpenVPN). Jag hittade också ett skript som kontrollerar anslutningen till Buffered-servern var 5:e minut och återansluter automatiskt vid behov. Har använt det det senaste året och det har fungerat bra. Det återansluter automatiskt efter avstängningar/uppdateringar etc.

Jag har använt transmission med openvpn, detta är dockeriserat. En enkel dockerbild finns tillgänglig i dockerstore. Ställ bara in dina uppgifter när du startar containern och du är redo!

Du kan använda service binding, och ställa in dina VPN-stuff på DETTE nätverksgränssnitt…

Ditt svar är DDSM eller VMM. DDSM är tydligen på väg att fasas ut, om din NAS stöder Virtual Machine Manager, rekommenderar jag att använda det istället.

Hej! Jag gjorde liknande på min 214play. Självklart, om du har en syno som kan Docker, är DDSM förmodligen en enklare lösning (om du inte använder det för något annat) men detta var inte direkt komplicerat.

Du kan ställa in brandväggsregler lokalt på Synology för att neka och tillåta anslutning till specifika portar/applikationer per anslutningsgränssnitt. För mitt bruk, satte jag BT till att neka på LAN-gränssnittet, och tillåta det på VPN-gränssnittet. Detta innebär att BT-uppgifter bara överför data när VPN-anslutningen är aktiv, via det gränssnittet. VPN nere? Inget BT.

Jag är säker på att det sannolikt finns andra frågor att ta hänsyn till för läckage, till exempel var jag fortfarande kunde söka efter torrents med hjälp av download station när VPN inte är ansluten, så jag vet inte om det skulle kunna spåras tillbaka till källan efter nedladdning.

Smart setup och jag har hört talas om detta. Jag har dock en fråga. Kommer du fortfarande att kunna använda Download Station Mobile med Docker DSM?

En av de saker jag ofta gör är att lägga till uppgifter för att ladda ner när jag inte är hemma så att när jag kommer hem, har jag filerna som jag laddade ner redo att använda.

Tankar om hur man uppnår detta?

Det här är fantastiskt. Jag har letat efter denna exakta lösning. Tack för förslaget!

Är det möjligt att säga till vissa applikationer att använda ett specifikt gränssnitt?

Tack, detta är mer eller mindre det jag letade efter!

Personligen använder jag ett annat VPN på min NAS. Så att samma NAS som hostar DDSM. Men om du inte använder en VPN-leverantör som stödjer port forwarding, kommer du att låsas ute.

I så fall konfigurerar du VPN-server på din NAS (ren metallnivå) och använder den för att komma in i ditt LAN utifrån. När du är inne kan du använda DS mobilappar och ansluta till din DDSM lokala IP-adress precis som om du är i ditt LAN.

Så när det är konfigurerat, använder du din mobiltelefon, ansluter till ditt LAN och fortsätter att komma åt dina DS mobilappar utan problem.

Använd ditt quickconnect-konto med DDSM och dynamisk DNS med DSM… Det är åtminstone vad jag gör.

Eftersom det är en VPN tror jag att all extern trafik går genom den. Om jag minns rätt är det en ”allt eller inget”-lösning. Det är inte ett problem för mig eftersom det är huvudsakliga funktionen för min NAS…

Det är logiskt. Jag ska prova det. Tack,