"Mobil insättning gäller endast i USA" varning medan du är ansluten till Chicago-servrar

Jag är i USA och ansluten till en server i Chicago när detta fel meddelande dyker upp i min bankapp när jag försöker göra en mobil insättning.

Jag antar att banken har föråldrade IP-listor för geografiska platser; är det en rättvis gissning eller finns det något annat jag borde kontrollera? Jag använder en mycket enkel Wireguard-konfig på iOS.

Har någon haft tur med att kontakta företaget/banken/etc. om det är geo-ip-listor?

Redigering: Efter ytterligare tester och diskussion med banken (Capital One) och förslagen här, verkar det som att deras geo-ip-referenser är föråldrade. De hävdar att de inte aktivt blockerar VPN, men flera tester medan jag är på VPN bekräftar att min väg till Chicago-servern är aktiv. De accepterade inte heller Salt Lake City.

Ja, jag har sett att IP-baserad geolokalisering kan gå fel ett par gånger också. Även Google hade fel i några månader för ett tag sedan, de trodde konsekvent att min kanadensiska adress låg i Storbritannien mycket längre än andra tjänster efter att adresserna ändrades.

Jag hade ett liknande problem för ungefär ett år sedan. Alla “Chicago”-servrar var faktiskt hostade i Rumänien och flera webbplatser blev helt galna när jag försökte göra onlineköp. Jag kontaktade Mullvad support och de sa att de arbetade med ägarna av dessa servrar för att åtgärda problemet.

Jag har mest problem med Quadranet-hostade Chicago-servrar.

En finansiell transaktion på en VPN på vilken legitim plats som helst kommer sannolikt inte vara lätt eller möjligen alls.

Och tack och lov. Var glad att finansiella institutioner och betalningsbehandlare kan upptäcka en VPN.

Om du inte köper loli-skit eller droger, gå ovan marken en minut när du gör betalningar.

Jag måste föreställa mig att om något går fel med en överföring eller betalning och den gjordes på en VPN, skulle någon finansiell institution använda det som ett skäl för att säga “det skiter jag i” om du försökte kontakta dem.

Jag försökte logga in på mitt nätbankskonto första gången via VPN och de frös mitt konto, stängde av all inloggning och jag var tvungen att gå personligen för att reda ut det.

De blir nyfikna om du bor i Wisconsin och klockan är 4 på morgonen då en transaktion görs från Las Vegas och en timme senare från Toronto. Och vi bör vara glada för att de gör det, inte undrar vad som gick fel.

Inget gick fel, detta hindrar bara en hacker från att tömma ditt konto. Om något, så gick det rätt till, skulle jag säga.

Bra förslag, jag ska prova det. Tack!

Jag blir lite besviken om min bank inte tillåter VPN helt, men jag skulle inte bli förvånad eftersom banker ofta ligger efter med att stödja uppdaterad säkerhet och sekretessalternativ (vilket ibland är ett tecken på allt det byråkratiska som är involverat i att vara en finansiell institution).

Redigering: Kunde bekräfta med banken att de inte aktivt blockerar VPN och att byta servrar/städer var förslaget från deras andra nivåer (som sa att banken inte är särskilt aktiv med att uppdatera dessa IP-referenser).

Banken är Capital One ifall andra stöter på detta inlägg.

Usch. Det är inte bra. Ganska besviket faktiskt.