Mina webbläsare tvingas använda opendns på något sätt trots att mina anslutningar är inställda på att använda google dns

Jag vistas på en konstig plats som har galna regler för internetblockering. De blockerar massor av saker och infogar opendns-certifikat i allt för att spionera på vad du gör.

Jag försökte använda min mobiltelefon som hotspot för att komma runt det, men PÅ NÅGOT SÄTT tvingas mina webbläsare fortfarande att använda opendns, vilket är det de använder för att blockera sidor. Även VPN-sidor blockeras, eftersom de inte vill att du ska kunna dölja något för dem.

Jag har ipv6 inaktiverat och ipv4 är inställt på att använda google dns. Trafiken går genom min mobiltelefon och jag kan bekräfta det från den IP jag får. Men alla mina webbläsare ruttrar fortfarande trafik genom opendns och jag omdirigeras fortfarande till block.openendns.com där jag får en “innehållet har blockerats” sida.

Hur är detta ens möjligt? Jag har inga nya tillägg, är detta någon form av skadlig programvara? Jag installerade inget nytt. Jag har försökt radera cookies utan förändring. Hur tvingas mina webbläsare att använda opendns när jag använder mitt mobila internet?

Windows antar jag? Det här kan fungera.

kör>cmd

ipconfig /flushdns

Har du någonsin godkänt några dialogrutor, etc. när du först anslöt till nätverket på den platsen? I så fall kan du ha råkat tillåta dem att ändra dina DNS-inställningar. Är det en dator du äger?

När du går till Starbucks eller någon annan offentlig wifi-plats, har du samma problem fortfarande? Om så är fallet verkar det som en konfiguration har satts statiskt på din enhet snarare än att ärva DNS-inställningarna från DHCP-poolen du får din IP-adress från. Försök wtflinux:s rekommendation att tömma DNS-cachen och se om det löser problemet. Om inte, kan det vara dags att undersöka konfigurationer på din enhet för att se om något har satts utan att du vet om det.

nice-eleven har också en poäng. Ditt mobilabonnemang kan också använda OpenDNS. Men om du får samma blockeringsresultat på olika implementationer av OpenDNS är det nog något annat som händer.

UDP är mycket slarvigt och en ganska grundläggande routerkonfiguration kan dra utgående port 53-trafik och ha ett problem med lokal DNS-cache som svarar. Inget garanterat leverans eller säkerhet.

Har du provat Tor Browser?

Funkar tyvärr inte. Jag provade också att återställa min DNS-tjänst. Ingen förändring.

Problemet är, detta händer även när jag skiljer på internet via min mobiltelefons data (som en hotspot) som är en helt annan ISP och inte använder opendns på något sätt.

Nej, allt jag gjorde var att logga in på det konto de gav mig. Detta är en laptop jag äger.

Mitt mobila abonnemang använder definitivt inte opendns. Att tömma cache / återställa DNS-tjänsten fungerade inte.

Jag har manuellt ställt in ipv4-inställningarna att använda google DNS, men det ignoreras helt av min maskin. Jag har inte haft chansen att testa offentliga wifi, jag använder mitt personliga wifi via min mobiltelefon.

Hur kontrollerar jag om en “konfiguration har satts statiskt” på min enhet? Jag ser inga andra platser än ipv4-inställningarna där DNS kan anges. IPv6 är inaktiverat.