Hej där, jag var i Kina i några veckor (har precis kommit tillbaka) och min erfarenhet av VPN där är inte som för några år sedan.
Regeringen verkar vara extremt bra på att blockera VPN nu - inklusive Express och Nord, som allmänt anses vara de två bästa. Flera vänner och jag upplevde dagar där vi inte kunde logga in, och när vi kunde var det ofta i några minuter innan vi blev utkastade igen.
Har någon annan upplevt detta? Finns det några VPNs som konsekvent fungerar?
Jag bodde i Kina i fem år och den enda pålitliga lösningen var den jag skapade själv - wireguard på ett datacenterkonto jag ägde och kunde lätt ändra om det blev upptäckt.
Jag var i Kina förra månaden. Testade min egen Wiregard-setup på min väns hembredband, och det var fruktansvärt långsamt. Nord, Express eller Mullvad har inte fungerat på åratal. Shadowsocks är de mest använda lokalt, förr eller senare kommer CCP att hitta ett sätt att blockera det också. V2Ray eller XRay verkar vara nästa steg.
Det som stör mig mest med NordVPN är att webbplatser som Techradar svär på att det fungerar 2023. Men när man kontaktar NordVPN-support för att verifiera om det fungerar eller inte, säger de att det inte gör det.
Enda VPN du borde använda är en privat VPN. VPN är olagligt trots allt, som utländsk kan du komma undan med det. Men du bör inte låta din kinesiska familj (om du har någon) använda en offentlig VPN som Nord.
På en subreddit som nyligen sett en galen ökning av wumaos och shills förväntar du dig verkligen att folk ska gå ut och berätta vilka VPN de använder och vilka som fungerar efter att du nämnt några av de mer kända och hävdat att de plötsligt inte gör det?
Det är i stort sett att berätta för CCP vilken man ska slå till nästa gång, så om du inte faktiskt gör detta för CCP:s räkning är du för naiv.
Detta är en pågående och långvarig kamp mellan regeringen och nördar. Under de senaste åren har båda sidor utvecklats mycket.
De bevisade dödsmetoderna:
- OpenVPN
- rå SOCKS/HTTP-proxy
- allt krypterat tunnelen i populära IDC:er, som AWS
- …
Listan fortsätter.
Det finns ingen garanti för att en VPN kan fortsätta fungera eftersom det är olagligt att sälja VPN-tjänster i Kina, så företaget bakom är i hög risk att bli arresterat.
Men du kan fortfarande ha ett val. Vi är bara en av de nya leverantörerna på marknaden. Vi var fysiskt belägna i Kanada, vilket kan hjälpa oss att hålla längre. Det är fortfarande nytt och i beta, men glada att hjälpa om du behöver en sådan tjänst. Vi gör detta för att vi vet att folk behöver det och kan hjälpa.