Min skoldelning började blockera alla integritets-sökmotorer

Jag använder Duckduckgo. Jag försökte söka idag, men det fungerade inte. Så jag försökte använda en annan webbläsare, och den sa att sidan var blockerad. Sedan testade jag Startpage, Quant och Ecosia. Alla var blockerade. Endast Google och Bing fungerar.

Det känns väldigt misstänkt att alla integritets-sökmotorer plötsligt började bli blockerade.

Hitta en fungerande Searx-instans så är du i klar.

Du nämner inte vilken skolnivå detta gäller eller var, men för K-12 skolor i USA är det ett krav att tvinga säkert sök. Google gör detta relativt enkelt med DNS-poster (CNAME eller A-record för att peka www.google.com till en specifik värd), och Bing gör det också lätt med DNS-poster eller en subdomänfilter (brandväggskonfiguration).

Duck Duck Go har säkert sök, men det kan inte upprätthållas på nätverksnivå utan en intern Cert Authority som är betrodd av klientenheter och en enhet för att hantera 301-omdirigeringar, vilket är mer arbete än de flesta skolors IT-avdelningar kan hantera.

Min skola blockerade också tyvärr duckduckgo.com. Men på det sätt min skola gjorde det, fungerade safe.duckduckgo.com och beta.duckduckgo.com, så prova det.

Min skola har alltid haft dem blockerade.

UPPDATERING: De sa att deras server var nästan hackad eller något liknande (de hade inte detaljerna, teknikerna är på en annan skola i distriktet), och att allt är ostabilt nu, och det är troligtvis anledningen till blockeringen.

Hur som helst använder jag ProtonVPN och det fungerar bra.

Du kan prova att ändra din DNS-server i din webbläsare eller nätverksinställningar (exempelvis 8.8.8.8 är Google DNS, eller 1.1.1.1 är Cloudflare, eller 9.9.9.9 är Quad9). Om detta inte hjälper kan du prova en DoH DNS-server (krypterad DNS, till exempel https://9.9.9.9/dns-query). Jag vet att Firefox stödjer det.
För att kontrollera vilken DNS-server du använder, använd denna webbplats https://www.dnsleaktest.com/

Om detta fortfarande inte fungerar kan du använda en gratis VPN, till exempel ProtonVPN.

Har du pratat med dem om det? Jag skulle skicka ett vänligt formulerat mejl och nämna dina skäl för att föredra Duckduckgo. Troligen använder över 90 % av folk Google och har inga problem med att använda det. Teknikpersonalen på din skola har förmodligen aldrig blivit tillfrågad om det förut. Var trevlig när du frågar, och de kanske öppnar för det.

Swisscows kan vara ett alternativ, det har också inget sexuellt innehåll.

Det här är mycket oroande. Du borde ha rätt att söka privat.

Jag har inte råd än, men jag planerar att göra det så småningom.

Redigering: Skiter i det, jag läste kommentaren fel, jag kan sannolikt göra det.

Det är möjligt att tvinga säkert sök på Duckduckgo på nätverksnivå.