Jag använder Duckduckgo. Jag försökte söka idag, men det fungerade inte. Så jag försökte med en annan webbläsare, och den sa att sidan var blockerad. Sedan testade jag Startpage, Quant och Ecosia. Alla var blockerade. De enda två sökmotorer som fungerar är Google och Bing.
Det känns väldigt misstänksamt att alla privatsearchmotorer plötsligt börjar blockeras.
Du specificerar inte vilken skolnivå det handlar om eller var, men för K-12 skolor i USA är det ett krav att tvinga säkertsök. Google gör detta ganska enkelt med DNS-poster (CNAME eller A-post för att peka www.google.com till en specifik värd), och Bing gör det också enkelt med DNS-poster eller ett underdomänfilter (brandväggskonfiguration).
Duck Duck Go har säkert sök, men det kan inte genomdrivas på nätverksnivå utan en intern Cert Authority som är betrodd av klientenheter och en enhet för att bearbeta 301-omdirigeringar, vilket är mer ansträngning än de flesta skolors IT-avdelningar kan avvara.
UPPDATERING: De sa att deras server nästan hade hackats eller något, (de hade inga detaljer, teknikerna är på en annan skola i distriktet), och att allt är instabilt nu, och att det är sannolikt orsaken till blockeringen.
Hur som helst, jag använder ProtonVPN och det fungerar bra.
Du kan försöka ändra din DNS-server i webbläsaren eller nätverksinställningarna (till exempel 8.8.8.8 är Googles DNS, eller 1.1.1.1 är Cloudflare, eller 9.9.9.9 är Quad9). Om detta inte hjälper kan du prova en DoH DNS-server (krypterad DNS-server, till exempel https://9.9.9.9/dns-query). Jag vet att Firefox stöder det.
För att kontrollera vilken DNS-server du använder, använd denna webbplats https://www.dnsleaktest.com/
Om detta fortfarande inte fungerar kan du använda en gratis VPN, till exempel Protonvpn.
Har du pratat med dem om det? Jag skulle skicka ett artigt mail där du nämner dina skäl till att föredra duckduckgo. Troligen använder över 90% av folk Google och har inga problem med att använda det. Teknikteamet på din skola har förmodligen aldrig blivit tillfrågade om det förut. Var trevlig när du frågar, och de kanske öppnar upp för dig.
Jag har försökt använda Proton VPN i skolan, och det tillät mig inte att söka något.
Jag har inte testat DDG än eftersom hemundervisningen hindrar mig från att göra det.
Jag frågade några vuxna på skolan, och de hade inte ens hört talas om DDG. De sa att beslutet troligen fattades av en högre instans i skolområdet, inte någon på skolan.