Med tanke på flytt – Några insikter om socialtjänstfältet?

Jag är för närvarande i Australien och studerar för en master i socialt arbete. Jag funderar på att flytta till New Mexico nästa år istället för att återvända hem till Kalifornien. Vet någon hur socialtjänstfältet är i delstaten?

Jag har också en kandidatexamen i socialt arbete, så jag kan ansöka om licens på den nivån medan jag väntar på att min utländska master ska bedömas. Jag har erfarenhet av barnskydd, hemlöshetsboenden och ungdomsfrågor. Alla insikter eller råd skulle uppskattas mycket.

Jag tror att socialarbetare är mycket efterfrågade här, men du kommer att stöta på problem med finansiering och resurser tilldelade din position.

Denna stat säger att det finns många psykiska hälsoproblem, men de verkar inte riktigt finansiera dessa insatser. Precis som turism, är de stora på arkeologi, konst etc. som drar folk hit och är en stor del av socialtjänsten, men museerna får inte tillräckligt med finansiering.

Var förberedd på den frustrationen.

Jag är inte socialarbetare, men de är desperat nödvändiga i NM. FYI, NM CYFD har haft vissa kontroverser och stämningar, så jag skulle undersöka dessa frågor. Utifrån vad jag förstår har den avdelningen stora arbetsbelastningar eftersom de är underbemannade. Jag hoppas att du får feedback från personer som arbetar inom området för att hjälpa dig att fatta ett informerat beslut. Vi skulle gärna ha dig, dock. Du kanske också vill posta detta till r/Albuquerque. Lycka till!

NM State Personnel Office

Vi behöver människor som dig, vår Albuquerque Community Safety division arbetar med att ta hand om den sociala delen av polisjobben.

Det är ett mycket efterfrågat område, men det är också ett yrke med hög utbrändhet.