Med sorg och ångest är jag klar med Opera. Och jag föreslår att du gör detsamma

Efter år av att ha använt Opera-webbläsarprodukter på alla mina enheter, ger jag till slut upp med alla dem. Ärligt talat är det ett under att jag höll mig kvar så länge. Jag blev först attraherad av Opera efter att ha letat efter en webbläsare som kunde göra min surfning mer effektiv, helt anpassningsbar och helt anpassad.

Jag började på topp, vid Opera 11. Sedan kom Opera 12; mina förväntningar på vad en webbläsare kunde vara hade aldrig varit desamma. Skamligt nog, på bekostnad av skakig hemsupport, hade den allt jag någonsin ville ha. Och i mitt sinne blev det bara bättre därifrån. Oj, vad jag hade fel.

När Presto-motorn avvecklades blev jag förvirrad. Opera 12 höll på att förändras. Och drastiskt. Många funktioner flyttades, och senare togs de bort. Det som kom därefter, Chromium och Blink-baserad Opera, var en skugga av sitt forna jag.

Men ärligt talat, jag var hoppfull. Och under en tid verkade det nästan som att jag inte skulle ångra att jag stannade kvar. Visst, jag hade hört talas om Vivaldi, men den var verkligen rudimentär när de började. Senare upptäckte jag att några imponerande funktioner fann vägen tillbaka till Opera, vilket i ärlighetens namn överraskade mig. Jag gillade deras nya estetik.

Men deras giftiga och påträngande affärsmetoder har blivit allt mer tydliga över tid. Jag lade märke till då och då Speed Dial-annonser. Ok, jag blev av med den. Men nu, kan jag inte få slut på dem. Varje gång jag öppnar webbläsaren finns det något annat där. Och nu, på min telefon, fanns en stor Disney±annons. Och den dyker upp hela tiden igen. Den. Kommer. Inte. Bort. Deras VPN inger ingen tillit när det gäller integritet.

Så jag orkar inte med alla dessa små olägenheter längre. Dessutom har jag blivit informerad om deras aktuella kontrovers kring utgivningen av rovdriftssolån. Är inte den påträngande reklamen från de påträngande annonserna nog? Inte nog med att jag tvingas prata om frustrerande mjukvara, jag måste också prata om legitima avskyvärda rovdriftssätt. Vad i helvete? Det här är inte vad jag anmälde mig för för 9 eller 10 år sedan.

Så där är vi. Jag är klar med Opera. Och ärligt talat, jag föreslår att ni också gör det. Vi förtjänar alla bättre än detta. De har i princip smutsat ner sitt namn och sitt rykte.

Det var inget lätt beslut. Det har varit så bekvämt att kunna Synka mina preferenser över alla mina enheter. Det kommer att ta månader för min surfning att bli lika bra som att hitta lösningar för alla mina enheter, vilket kommer att ta tid. Det finns till och med ett tillfälle där jag har 100 flikar öppna som jag måste flytta manuellt till en annan webbläsare. Det kommer att vara ett jäkla strul, men det är värt att äntligen skaka av sig Opera.

Efter så många år kan jag inte låta bli att känna mig besviken och ledsen. Den där 'O’n hade blivit en del av min digitala identitet. Vanligtvis var Opera det första programmet, den första appen, jag installerade på mina enheter. Det kommer inte att vara detsamma längre.

Förlåt för det långa utbrottet, men jag behövde verkligen bli av med min ilska. Förhoppningsvis kan detta få dig att sluta slösa tid på Opera, precis som jag. För den som orkade läsa åtminstone lite, tack.

Det verkar äntligen vara dags för mig att omvärdera Vivaldi…

Disney-annonsen är definitivt en vändpunkt. Med alla annonser och kampanjer inaktiverade i mobilwebbläsaren var den fortfarande tvingad på oss.

De måste ha varit fullt medvetna om att detta inte skulle gå hem och gjorde det ändå. Det är ett väldigt desperat sista försök att tjäna pengar på bekostnad av lojala användare. De bryr sig inte längre och gör bara vad de kan för att få in några spänn från sin minskande användarbas.

Jag har tålt mycket av detta från Opera under åren och accepterat det eftersom det var deras affärsmodell och enkelt kunde inaktiveras. Men detta gick för långt.

Efter över 15 års användning av webbläsaren byter jag nu till Firefox på mobilen, som verkar väldigt lovande med sitt stöd för ublock adblocker.