När jag inte är hemma är jag vanligtvis ansluten till Wireguard på min telefon så att jag alltid har tillgång till min Pihole, men jag bytte ofta mellan Nord och Wireguard.
Inte längre!
Nordvpn släppte en ny funktion som kallas “Meshnet” som låter dig ansluta direkt till andra enheter som har denna funktion aktiverad.
Anta att du har Nordvpn installerat på din Pi också, du behöver bara köra detta kommando:
nordvpn set meshnet on
På Pi-sidan behöver du inte koppla till VPN:et, du behöver bara aktivera mesh-funktionen.
Sedan:
nordvpn meshnet peer refresh
Och:
nordvpn meshnet peer list
På din telefon, gå till Nordvpn:s inställningssida och ställ in IP-adressen du fick från “listan” som den anpassade DNS och aktivera Meshnet-funktionen.
Nu när du ansluter till NordVPN med Meshnet aktiverat, och Peers IP är inställt som anpassad DNS, får du inte annonser på din telefon och du får tillgång till din Pi.
Om du inaktiverar VPN:et och behåller Meshnet aktiverat på din telefon, kommer du fortfarande kunna ha tillgång till Pi, men om du inte ansluter till VPN:et kan du inte använda Pihole som DNS-server.
Tyvärr fungerar det inte att ställa in Peers värdnamn eller IP som en Privat DNS i Androids nätverksinställningar, även med Meshnet aktiverat. Hoppas att det fungerar i framtiden.
Redigering: Tänk på att du behöver en krypterad upstream-DNS i din Pihole för att undvika DNS-läckage.