Så igår natt kontaktade jag NordVPN efter att det upptäcktes att deras Wireguard-anslutning, i själva verket, misslyckas efter 10-20 minuter på grund av att Malwarebytes är aktivt. De gav mig ett ultimatum, Nord eller MWB. Jag valde MWB.
Idag pratade jag med Surfshark om deras whitelister och hur valet av appar för att kringgå VPN inte faktiskt kringgår VPN:et. Efter ungefär en halvtimme av undersökning upptäckte vi tyvärr att när vi stängde av MWB:s webbskydd fungerade bypassen. Vilket är helt bisarrt för mig, MWB:s enda störning mot Surfshark, såvitt jag kan se, är att tvinga VPN:et att arbeta när jag ber det att inte göra det?
Men trots att jag pressade Nord för deras misslyckande att erbjuda något förutom axelryckning, kan jag inte klandra dem nu efter att ha sett två VPN-tjänster uppleva störningar specifikt från Malwarebytes. Jag vet att de nu erbjuder sin egen VPN, vilket gör detta tillstånd mycket skumt. Trots att jag försökt undersöka andra fall av MWB som stör andra VPN:er, hittar jag inget. Jag har svårt att förstå hur dessa mycket specifika omständigheter bara händer mig, så jag tänkte att det skulle vara meningsfullt att dela min erfarenhet på Reddit och förhoppningsvis få höra från någon som har upplevt något liknande.