Mainsail och Klipper fjärrläge - hur konfigurerar jag det + säkerhetsproblem

Jag försöker konfigurera mainsail fjärrläge, men jag får bara upp rutan för att ansluta till IP-adressen. Hur konfigurerar jag fjärrläget så att jag kan skriva ut från var som helst antingen via WiFi eller Mobil. Dessutom är jag orolig för säkerheten på Mainsail onlineplattformen. Skulle det vara möjligt för en hacker att ta sig in i min skrivare och orsaka brand genom att inaktivera termisk flykt (är det ens möjligt med Klipper?) Hur kan jag förhindra detta när jag använder mainsail fjärråtkomst?

Jag använder personligen zeroTier. Den har fungerat bra för mig.

VPN är nog det säkraste sättet, skulle jag tro. Skaffa en annan Raspberry Pi och installera Pi-VPN på den. Beroende på vad du kör för något med mainsail, kanske du kan köra Pi-VPN samtidigt, även om jag inte har testat det. Jag la extra pengar på ett par andra Pi, Pi-VPN på en och Pi-hole på en annan.

Redigering: Jag skulle absolut inte exponera mainsail direkt för internet.

Jag rekommenderar Wireguard. Det finns ganska bra tutorials för att konfigurera det, och jag tror att det är säkert.

Det här är inte hur fjärrläget fungerar, det är bara för att du inte ska behöva vara värd för mainsail själv. Det kopplas fortfarande till din skrivare via det lokala nätverket.
Om du vill styra din skrivare på distans är det bäst att sätta upp ett VPN i ditt nätverk.

Det här är ett år efter att frågan ställdes, men jag ville dela med mig av ett annat nytt alternativ.

Jag driver en community-drivna tjänst som heter OctoEverywhere. Jag är glad att kunna berätta att vi nyligen lanserade fullt stöd för Klipper! Vi siktar på att ge makers världen över tillgång till molnbaserade 3D-utskriftverktyg, och fjärråtkomst är ett av dem!

OctoEverywhere ger makers fri, privat och obegränsad åtkomst till din fulla Mainsail, Fluidd eller vilken annan webbportal som helst från var som helst! Vi erbjuder också gratis och obegränsad AI-övervakning för utskriftsfel, aviseringar, live streaming, delning av fjärråtkomst och mer!

Vi skulle älska att få dig att gå med i vår gemenskap. Kolla gärna in det och låt oss veta vad du tycker!

Varför är mainsail så farligt att exponera mot internet? Octoprint är väl exponerat via OctoEverywhere, eller hur? Är den anslutningen osäker också? Jag började nyligen med Klipper.

Jag skulle inte säga att mainsail i sig är farligt, det är faktum att du har en enhet som kan brinna ner ditt hus om den används olämpligt som är den riskabla faktorn, som gör att vem som helst kan hitta den och använda den.