Lösenordsskydda klient

Hej, detta är säkert en amatörfråga. Netgear-routern jag har stöder OpenVPN. Jag har ställt in min Netgear-routern som, jag antar, VPN-servrar, och har laddat upp klienterna på mitt arbetsdator, personliga laptops och Android-telefon. De fungerar alla som en charm. Gratis VPN-tjänst för att kryptera min telefons trafik på offentliga Wi-Fi-nätverk och fjärråtkomst till mina hemmetjänster. Det är toppen! Det är fjärråtkomsten till mina hemmetjänster jag har problem med. Jag ser inte något sätt att ställa in min OpenVPN-klient för att kräva autentisering innan den får tillgång till VPN. Om någon på mitt kontor får tillgång till min arbetsdator (väldigt lätt) kan de klicka på OpenVPN-ikonen och direkt få tillgång till mitt nätverk. Hur kan jag ställa in det för att tvinga autentisering? Jag använder Windows 7 på jobbet. Den personliga datorn är mindre oroande.

Du måste använda OpenSSL (eller något annat) som kan skriva om klientcertifikat/-nyckel och skydda den med ett lösenord. Se t.ex. https://superuser.com/a/973673