Linux-klient och streamingservrar

Hej,

efter som jag byter min primära PC till en Linux-maskin, måste jag hantera vissa generella problem med cyberghosts streamingservrar.

Tyvärr kan du bara välja region-specifika servrar för den inbyggda VPN-klienten i Linux Mint (de anslutningarna fungerar utmärkt, men tyvärr fungerar ingen streamingtjänst), så jag gick över till den (förfärligt) föråldrade CLI-klienten.

Jag lyckades installera CLI-klienten under Mint 20.3 (för er som behöver, öppna install.sh med en textredigerare och ändra versionsverifieringen från 20 till 20.3 i Mint-loopen, gör den sedan körbar och kör den som root).

Med hjälp av Readme-filen och FAQ online lyckades jag hitta ytterligare ett problem med CLI-kommandona: Om du vill ansluta till en specifik (streaming) server som innehåller ett mellanslag i namnet, måste du ta bort mellanslaget mellan streamingkommandot och servernamnet:

Inte fungerande: sudo cyberghost --streaming 'Netflix US' --country-code US --connect

Fungerande: sudo cyberghost --streaming'Netflix US' --country-code US --connect

När detta är gjort, ansluter CLI-klienten till…vad jag antar är streamingservrar. Min synliga IP ändras, men Netflix laddar inte alls, inte ens logotypen visas. Jag testade olika länder nu (Tyskland, Frankrike, US, UK), alltid samma sak. Jag vet att det (åtminstone i mitt fall) inte beror på serverproblem, eftersom Windows-klienten kan ansluta till streamingservrar och Netflix fungerar mestadels (sedan de senaste anti-vpn-uppdateringarna har det blivit…låt oss säga svårt att slå på/av VPN när man är inloggad på Netflix).

Några lösningar hittills?

Bästa hälsningar

Har du testat webbläsartilläggen? Jag menar, det verkar vara den enda möjligheten för Linux-användare. Den tillhandahållna paket är lite föråldrade (jag använder Fedora 34 och CLI fungerar nästan efter några justeringar). Jag menar, tjänsten är inte så dyr, men att inte släppa en enda uppdatering under hela 2021 är kanske lite extremt

Tack för tipset om Brother-pluginet. Det fungerar på något sätt… men jag är inte säker på om Netflix bara kringgår pluginet. Anledning: den genomsnittliga laddningstiden i ms är densamma som utan inaktiverat plugin, det känns lite misstänkt för mig.

Hur som helst fick jag ett svar från supporten (tyvärr stängde de ärendet inom 2 dagar efter det svaret… så ingen chans till vidare interaktion).

Så… med svaret från supporten fick jag lite inspiration till kommandon och annat, så jag tog dem och de (ganska gamla) readme-filerna från nedladdningspaketet och FAQ:erna för cyberghost och … HITTADES EN LÖSNING

…närmast två lösningar som i två kommandon. För att verifiera att det inte är webbläsarpluginet:

1. Jag använder Netflix som webapp med Chrome (trevlig liten funktion i Mint). Min standardwebbläsare är Opera, just nu med pluginet.
  2. Jag har några cyberghost VPN-anslutningar konfigurerade i nätverksanslutningshanteraren (endast openVPN), de är AVAKTIVERADE eftersom de förhindrar att Netflix ens laddar.
  3. Jag ansluter till tyska streamingservrar med ett av följande kommandon i terminalensudo cyberghostvpn --streaming'Netflix DE' --country-code DE --wireguard --connectsudo cyberghostvpn --streaming"Netflix DE" --country-code DE --wireguard --connectDet roliga är att båda kommandona är i princip samma, förutom citattecknen ("" vs. ''), men resultatet är olika för min del. Med båda kommandona kan jag titta på Netflix utan problem, men med det första kommandot '' är den automatiska förhandsgranskningsuppspelningen i menyn inaktiverad
  4. Vänta cirka 5 sekunder efter att ha angett kommandot, om du är för snabb, laddar Netflix via den vanliga anslutningen och inte VPN.
  5. Vänta på Netflixs respons: Ibland tar det några sekunder att ladda första gången, jag vet inte varför, men därefter fungerar det. Just nu är det tidig eftermiddag i Tyskland och belastningen på VPN:erna och Netflix är måttlig (båda ca 50-60%).

Notering: som jag insåg tidigare, finns det inget mellanslag mellan streaming-taggen och servernamnet (här: "Netflix DE"), detta är fortfarande ett giltigt problem. Men den viktigaste nyckeln för mig är --wireguard, utan den tillagd, ansluter VPN:et slumpmässigt (ibland openVPN, ibland wireguard) men Netflix fungerar inte alls.

Det märkliga här är: även om det ansluter via wireguard med det "slumpmässiga” alternativet så fungerar inte Netflix, du måste tvinga protokollet wireguard

Hittills fungerar varken OpenVPN eller Netflix-servern med wireguard på min maskin, vilket är lite sorgligt, särskilt eftersom Mint:s inbyggda nätverksförvaltare för närvarande bara stöder openVPN. Jag gillar verkligen den hanteraren då den fungerar smidigt och var lätt att konfigurera.

Kanske kommer wireguard i framtiden att integreras, tills dess får jag titta på andra klienter eller kanske skriva små startprogram eller ett litet program så att jag slipper komma ihåg kommandot varje gång.

Hoppas detta kan hjälpa andra att lösa sina problem med ghosties, om inte… ja… jag har försökt ^^

Men cyberghost behöver definitivt uppdatera Linux-versionen! Jag menar… det de egentligen behöver göra är att köra “make”-kommandot för Linux på de (regelbundet) uppdaterade binärfilerna för Mac-versionen? (kanske fel, men Linux och Mac har mycket gemensamt)

PS: JAG VET… den inbyggda nätverksförvaltaren stöder wireguard-protokollet till viss del, men du kan inte helt enkelt konfigurera det som t.ex. openVPN-anslutningar.