Linux - hur man avgör om jag är ansluten eller inte

Bättre förklaring: med den gamla klienten (v74 eller något) upptäckte jag att en pid-fil skapades när VPN var på och ansluten. Nu kan jag inte tyda den filen, och jag försöker hitta en info som fungerar via kommandoraden. Vad är det bästa sättet att göra detta?

Något så enkelt som

test -e pidfil

vore toppen.

Bonusfråga: utan att fråga whatsmyip.org eller liknande sidor, hur får jag IP-adressen jag är ansluten till? Det finns förmodligen en fil någonstans men jag är inte tillräckligt bra på att hitta den. Det spelar ingen roll om jag måste använda grep eller något annat för att extrahera IP, så länge den är någorlunda konsekvent och inte ändrar sig igen i en annan uppdatering.

PIA-klienten använder OpenVPN afaik, så du hittar två routingregler för 0.0.0.0/1 och 128.0.0.0/1 i din routingtabell (ip route) när du är ansluten (eftersom openvpn tydligen inte förstår gränssnittsmått och trickar till det istället)

Din publika IP borde vara densamma som det din klient är ansluten till, vilket du kan kontrollera med lsof -i -n (eller netstat antar jag) och lite grepning för utgående openvpn-anslutningen.

Jag använder för tillfället L2TP så kan inte kontrollera de exakta detaljerna för OpenVPN.

Du kan kalla på det med en dig

https://www.cyberciti.biz/faq/how-to-find-my-public-ip-address-from-command-line-on-a-linux/

Kanske följ den och spara det som en shell så du kan köra det snabbt.

En annan fråga

Hur är du ansluten, om du använder pia-appen som säger att den är ansluten och visar IP (såvida jag inte är korkad)?