Bättre förklaring: med den gamla klienten (v74 eller något) upptäckte jag att en pid-fil skapades när VPN var igång och ansluten. Nu verkar jag inte kunna hitta den filen, och jag försöker hitta en info som fungerar med kommandoraden. Vad är det bästa sättet att göra detta?
Något så enkelt som
test -e pidfil
skulle vara toppen.
Bonusfråga: utan att fråga whatsmyip.org eller liknande sidor, hur får jag IP-adressen jag är ansluten till? Det finns förmodligen en fil någonstans men jag är inte tillräckligt bra för att hitta den. Det spelar ingen roll om jag måste använda grep eller vad det nu är för att extrahera IP, så länge det är relativt konsekvent och inte ändras vid någon annan uppdatering.
PIA-klienten använder OpenVPN afaik, så du hittar två routingregler för 0.0.0.0/1
och 128.0.0.0/1
i din routningstabell (ip route
) när du är ansluten (eftersom openvpn tydligen inte förstår gränssnittsmått och kluddar till det istället)
Din offentliga IP borde vara samma som det din klient är ansluten till, vilket du kan kontrollera med lsof -i -n
(eller netstat antar jag) och lite grepning för utgående openvpn-anslutning.
Jag använder L2TP för tillfället så kan inte kontrollera exakt detaljer för OpenVPN.
Du kan kalla det med en dig
https://www.cyberciti.biz/faq/how-to-find-my-public-ip-address-from-command-line-on-a-linux/
Kanske följ den och spara den som ett skal så du kan köra det snabbt.
En annan fråga
Hur ansluter du? Om du använder pia-appen så talar den om för dig att du är ansluten och visar IP (såvida jag inte är dum i huvudet)
Så mycket jag vet är det omöjligt att få din offentliga IP utan att fråga en server som är ansluten till WAN.