Är Split Tunneling det enda sättet att ansluta till datorer i det lokala nätverket via SSH/SCP när Nord är aktiverat?
När kommer Split Tunneling att finnas tillgängligt på Linux??
Kan detta konfigureras på Linux-sidan utan att koppla bort VPN genom vitlistning på något sätt, eller måste jag koppla bort VPN för att ansluta till andra lokala datorer, och sedan koppla ihop det igen när jag är klar?
nej, whitelist dina lokala subnät. det är vad jag gör och det fungerar bra. all internetteletrafik är krypterad och all lokal operation sker bakom min brandvägg, så jag är inte så orolig för det.
nordvpn whitelist add subnet [ange din subnätsmask]
Jag har inte prövat detta själv, men för split tunneling kan du kanske dirigera olika tjänster till en alternativ DNS (som cloudflare), och det bör “avbryta” VPN-trafiken, så att den inte längre krypteras från den tjänsten. Du kan också behöva ändra standard-gatewayen för tjänsten (om möjligt) till att peka direkt till din router i kombination med den alternativa DNS:en. Bara ett försök att helt hoppa över de lokala Nord-tjänsterna
Tack! Det är allt?? Det är enkelt… varför klagar folk på Split Tunneling på Linux Nord-klienten… när allt du behöver göra är att vitlista det??
Finns det några nackdelar eller säkerhetsrisker med att göra detta? Mitt nuvarande användningsfall är ganska mycket bara för lokal nätverksåtkomst till andra datorer (SSH, filöverföring, NFS, etc)
Ingen risk annat än vad ditt nätverk redan kan ha. Ja, det är allt. Beroende på människors setup kan jag kanske se ett behov av split tunneling, men för det du beskriver bör detta fungera bra.
Antagligen eftersom split tunneling inte är samma sak som att tillåta lokala nätverksanslutningar. Andra VPN-appar har split tunneling på Linux, inget skäl till att Nord inte kan. Men för det du vill uppnå behöver du förstås inte split tunneling.