Kan någon vänligen hjälpa till med svar på följande (och snälla ELI5).
Så jag har NordVPN i systemfältet, samt webbläsartillägget i Chrome. Anledningen är att jag för ett tag sedan läste något som sa att split tunneling på domännivå endast fungerar med webbläsartillägget när man använder NordVPN. Mina frågor är dessa:
Behöver jag vara ‘ansluten’ till en VPN-server från både systemfältet och webbläsartillägget för att min hela bärbara dator ska vara VPN-skyddad?
Omvänt, med webbläsartillägget, är det bara webbläsaren som är ansluten till VPN eller är det aktiverat system-vid?
När jag ansluter bara från systemfältet, fungerar split tunneling i webbläsaren överhuvudtaget?
Om båda är anslutna (webbläsartillägget och systemfältet), finns det några konsekvenser eller buggar?
Hur är det med OTT-sändningar, varför är det så oförutsägbart? Med split tunneling aktiverat i webbläsartillägget fungerar det ibland, ibland inte; och jag har ingen aning om vad som gör att det fungerar.
Skrivbordsappen och tillägget fungerar oberoende av varandra med Nord. Det finns ingen koppling mellan de två. Det är nog den del du missar.
Skrivbordsappen kan bara dela mellan appar. Tillägget kan bara dela mellan domäner. Skrivbordsappen fungerar på systemnivå, så i princip alla appar. Tillägget fungerar bara i webbläsaren du installerat det i. Du kan använda båda eller bara den ena, beroende på vad du vill göra. Om du använder båda går din webbläsare bara genom VPN två gånger, en från tillägget och en från skrivbordsappen, vilket troligtvis kommer att minska din hastighet, förutsatt att du utesluter webbläsaren från skrivbordsappen, då går det bara via tillägget.
ISP:er älskar att använda termen OTT (Over The Top) för streamingtjänster, och betona att trafiken går genom deras infrastruktur, i ett försök att dubbeldebitering genom att också ta betalt av streamingtjänsterna för trafiken även om kunderna redan betalar.
Förlåt, men jag är fortfarande inte helt klar. Så anta att min installerade app (systemfältet) är på (det vill säga ansluten till VPN). Nu, för att aktivera split tunneling, måste jag också ansluta till VPN via tillägget? Eller aktiveras split tunneling (förutsatt att jag har det aktiverat i webbläsartillägget) automatiskt när jag ansluter via den installerade appen?
Dessutom, betyder det att så snart jag aktiverar split tunneling, är systemfältets app inte ansluten till VPN längre, trots att det tydligt står att den är ‘ansluten’ när man hovrar över den?
Ärligt talat, är det generellt lika förvirrande som detta, eller är det bara jag?
Låt mig försöka på ett annat sätt att förstå. Här är en bild med 4 scenarier. I vilket scenario kommer jag kunna:
A. använda split tunneling?
B. Använda systemomfattande VPN?
C. Om möjligt, använda båda av ovan tillsammans?
Tack så mycket för ditt specifika och tydliga svar. Väldigt tacksam.
Det enda problemet är att när båda är aktiva (webbläsare exkluderad i appen, och specifika domäner som Netflix exkluderad i tillägget), fungerar inte Netflix i webbläsaren alls. Det ger inte ens ett regionalt fel, den laddar helt enkelt inte.
Dessutom, om min laptop går i viloläge, måste jag inaktivera och aktivera Nord i både webbläsare och app, annars fungerar inte internet. Ibland fungerar det dock, men oftast måste jag återställa Nord.
Finns det någon anledning till varför de fungerar oberoende av varandra? Fungerar andra VPN:er på samma sätt?
Hej, ditt inlägg togs bort automatiskt eftersom ditt konto inte uppfyller våra karmastandarder. Konton måste ha minst 100 sammanlagda karma för att skriva i denna subreddit. Regeln är till för att förbättra kvaliteten på inläggen och minska missbruk från trollkonton.
Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Kontakta gärna moderatorerna för denna subreddit om du har några frågor eller funderingar.
Om du använder NordVPN-appen (den i ditt systemfält), behöver du inte använda webbläsartillägget. Faktum är att ha båda aktiva kommer troligtvis att orsaka konflikter.
Med appen igång och split tunneling aktiverat är du fortfarande ansluten till VPN, men endast de appar du har uteslutit går förbi den och använder din vanliga internetanslutning.
Nu, om du vill utesluta särskilda webbplatser istället för hela appar, är webbläsartilläggets split tunneling det rätta valet.
A: Du kan använda split tunneling i Scenario 2 för webbplatser du öppnar i webbläsaren, och i Scenario 3 för appar du har valt i NordVPN:s systemappinställningar. B: Du kan använda systemomfattande VPN med Scenario 3. C: Den bästa inställningen är att använda antingen webbläsartillägget eller systemappen, beroende på vad du behöver. Om du vill utesluta specifika appar, välj systemappen (Scenario 3). Om du vill utesluta specifika webbplatser, använd webbläsartillägget (Scenario 2).
Du bör testa med en av de webbplatser som visar din IP-adress för att säkerställa att split tunneling faktiskt exkluderar. Split tunneling är känt för att misslyckas.
Att gå ur viloläge, tror jag inte finns mycket du kan göra. Du kopplar ändå från internet.
Jag förstår inte varför du automatiskt tänker att de fungerar tillsammans. Det är en annan app installerad på en annan mjukvarulevel. Med vissa VPN fungerar de tillsammans, vissa inte, Nord fungerar inte, och det är bättre att de inte gör det eftersom det ger dig mer flexibilitet.
Tack. Du har varit till stor hjälp. Så jag kan inte ansluta båda två i princip. Om jag vill skapa en Nord ‘profil’ så att säga, där jag kan exkludera vissa appar samt några domäner, kan jag inte?
Du måste utesluta webbläsaren och sedan använda webbläsartillägget för domänotexkludering.
Problemet med domänotexkludering utanför webbläsaren är att sammanhang förloras, andra leverantörer kan erbjuda det men felsökning kan vara mycket irriterande.