Senaste gången jag kollade var privata internetåtkomst det bästa på grund av deras policy att inte spara loggar. Jag är inte säker på om det fortfarande är fallet.
Jag äger för närvarande en premiumversion av Avast antivirus, vilket är horribelt. Även med att betala för en premiumversion spammas jag ständigt med annonser för deras produkter.
Jag har gratisversion av malwarebytes.
Jag är baserad i Nederländerna, om det spelar någon roll.
Jag kan personligen starkt rekommendera Mullvad som VPN. De är mycket transparenta med vad de gör, allt är skrivet på deras hemsida.
De tillåter upp till 5 enheter. Det bästa är att de också kan göra port vidarebefordringar vilket är trevligt för “nedladdning av Linux-ISO-filer via torrent”. De har också Wireguard som anslutningsmetod, vilket gav mig beroende på serverplats ungefär 500-800MBps.
Jag skulle personligen hålla mig borta från NordVPN eller liknande, eftersom de har oroande affärspraxis. Ja, de är billiga, men den totala hastigheten osv är inte optimal.
För antivirus:
Använd ditt förnuft, de flesta virus kan undvikas bara genom att inte göra dumma saker.
Microsoft Defender är faktiskt ganska bra och kan matcha eller överträffa betalda tjänster.
Håll dig borta från Kaspersky om du gör mycket nätverks-I/O, eftersom deras programvara är väldigt aggressiv för att kontrollera varje anslutning. Det har bokstavligen kraschat nätverksadaptern flera gånger om dagen.
Använd Linux istället för Windows för känsliga saker.
Virus är ganska sällsynta för den genomsnittliga datoranvändaren att stöta på. Malware är numera ett större problem. Jag är mycket medveten om filerna och programmen på mina datorer och har inte något antivirus eller anti-malware igång eftersom de är resurshungrare. Jag behåller installationerna på en extern enhet som en backup.
Med det sagt rekommenderar jag Malwarebytes eller SecureAPlusSecureAPlus Forum som anti-malware.
Jag gillar personligen SecureAPlus bättre. De ger dig fler alternativ för hur det ska fungera. Till exempel frågar de om du vill att deras programvara ska registrera sig med operativsystemet som antivirus eller inte. Att göra detta tillåter Windows Defender att inaktiveras. Om du inte gör det kör båda, vilket använder mer resurser.