Låt en enskild container gå via en VPN-container

Jag skapade en Docker-compose-fil som består av 5 enskilda appar, där den första är en bubuntux nordvpn-tjänst. Allt gick bra förutom ett problem med volymdefinitionen i compose-filen. Jag är ny på docker, så jag har inte riktigt förstått hur man beskriver volymer i en compose-fil. Jag gjorde en snabbfix genom att skapa containrarna och lägga till volymerna senare i docker-appen. Allt fungerar fint och alla mina andra containers som Radarr, Sonarr och Jackett kör via VPN-containern. Men jag stötte på några problem.

• Ibland försvinner en av containrarna utan att jag gör något eller att VPN-tjänsten stoppas.
  • Om containern försvinner måste jag köra docker-compose.yml igen för att starta den, men då förlorar jag mina inställningar och måste börja om från början.
  • Jag har en 400 Mbps-anslutning, men min Qbittorrent-hastighet är mycket långsam. En fil på 2 GB laddas fortfarande ner, jag förväntar mig att den ska vara klar till jul.
  • På grund av den långsamma hastigheten i Qbittorrent lade jag till uTorrent i docker-compose-filen och installerade det, men det var ännu sämre än qbittorrent. Jag har ingen anslutning alls.
  • Jag misstänker att bunbuntux VPN-containern är problemet.

Jag vill installera en annan VPN-container som är en openvpn-proxy, men jag vill inte ha en fullständig docker-compose-fil med OpenVPN-proxy och andra containrar. Jag vill bara installera OpenVPN-proxy och låta de andra containrarna ansluta till den när jag väljer att göra det. Jag försökte konfigurera en befintlig container att använda VPN-tjänsten men fick ett felmeddelande om att jag vill använda en tjänst som inte är definierad. Jag vet inte hur man löser det. Om någon har en bra lösning eller något annat som kan hjälpa, skulle jag uppskatta det.

Så mina frågor är:

1. Hur låter jag en befintlig container ansluta till en annan containers VPN-tjänst?
  2. Är en proxy-tjänst lika säker som en VPN? Jag trodde att proxy var för webbläsare.
  3. Är det normalt att en container försvinner eller återskapas när du kör den i en stack med en VPN-container? (alla containrar är definierade i en docker-compose.yml-fil).