Först och främst, jag vet att den senaste Windows-uppdateringen bryter L2TP VPN-anslutningen, men det är inte fallet eftersom jag inte har installerat den och problemet har plågat mig i ett par månader nu.
Jag har arbetat på distans i ett år och använt VPN för att komma åt företagsnätverket och jag kunde ansluta till VPN:et med både min PC och min bärbara dator. För två månader sedan var jag tvungen att flytta till ett nytt hus (med ett nytt hemnätverk) och nu kan jag bara ansluta till företags-VPN:et med min bärbara dator, det fungerar inte med min PC. VPN-konfigurationerna är exakt desamma, och om jag växlar från Ethernet till Wi-Fi med mitt mobildata, fungerar anslutningen utan problem, så jag tror att problemet ligger i routern. Jag har testat varje möjlig lösning jag hittat genom att söka på Google och inget löser problemet.
Om det hjälper, när jag försöker ansluta till VPN:et, ger Windows Event Viewer felkoden 638 (tidsgräns överskriden), men jag kan pinga VPN-servern och får svar.