Kommer det verkligen att ge mig alla fördelar att köpa ett block statiska IP från AT&T för att användas med deras bostadsrouter, att låta mig kringgå gatewayen?

Många verkar ha lagt mycket ansträngning på att kringgå bostadsgatewayen som AT&T tvingar dig att använda med deras fiberabonnemang, från MAC-spoofing till att kopiera autentiseringscertifikat till deras egen utrustning. Den här killen rekommenderar helt enkelt att köpa ett block statiska IP från AT&T och koppla din router till ett av dessa IP via bostadsgatewayen, vilket effektivt kringgår den helt och gör den till en “flerportad modem”.

Är detta verkligen så enkelt som han säger?

Jag lär mig fortfarande mycket om nätverk, men det jag vet är att jag verkligen vill hålla AT&T borta från mitt hems nätverk.

Nätverksingenjör här (har jobbat inom ISP-branschen i 9 år). Den här killens råd är fruktansvärt. DSL/Fiber-nätverk förlitar sig inte på att terminera utrustning för att polis trafik, övervaka trafik, eller göra någonting annat än det yttersta minimala som krävs för att du ska kunna kopplas upp.

Anledningen till att de kräver att du kopplar via bostadsgatewayen är att den har inbyggda diagnostik- och administrativa kontroller som gör att deras supportagenter kan komma åt din enhet och undersöka den för konfigurationsproblem. FAR OCH BÄST är den dyraste resursen en internetkund använder den där killen du pratar med när din tjänst inte fungerar, så de investerar extra pengar för att se till att den utrustning de tillhandahåller ger supporten verktyg för att snabbt identifiera problem.

Tänk på det så här: Att lägga trafikreglering i varje DSL/Fiber-abonnents hemportal skulle vara som att sätta en trafikpolis i varje uppfart för att dirigera om en olycka på motorvägen trettio mil bort. Om du inte vill att din ISP ska veta vart din trafik går, använd en VPN, men det enda som ändras är att istället för FBI som spårar dig via AT&T, skickar de en domstolsorder till NordVPN, eller vilken som helst annan grupp du betalar för “integritet”.

Jag vill verkligen hålla AT&T borta från mitt hems nätverk.

AT&T spionerar inte på ditt interna nätverk, om hemportalen hade den funktionen skulle de behöva oroa sig för supportkillarna som går igenom hemdrivorna och letar efter porr, och jag försäkrar dig att John Stankey inte vill ha en sådan publicitet.