Killer min VPN:n min streaming?

Det bara frågar efter råd, jag är ny på streaming. Jag använder en FireTV med Kodi och jag installerade IPvanish som VPN. Min ISP:s hastigheter verkar bra listade här. När jag kopplar till “bästa tillgängliga stad och anslutning” får jag det här. Och när jag kopplar till min närmaste stad och bästa anslutning förbättras det lite till det här.

De problem jag har är ganska konsekventa. Streamar kan fungera okej under en period, men slutar som stop motion-filmer där ljudet fortsätter men bilden är för hackig och långsam för att kunna användas. Det verkar inte spela någon roll vilken stream eller källa det är, bara förfärlig uppspelning och jag undrar om det beror på den dramatiska hastighetsminskningen när man använder VPN.

Tack för er hjälp.

Jag har funderat på samma sak eftersom jag också har IPVANISH och mina hastigheter ser precis ut som dina.

Jag kopplar direkt från min VPN-router till min Shield och jag får buffringproblem, vilket chockar mig eftersom det är en direktanslutning.

Så jag är nyfiken på att se vad andra säger om det här.

Jag har Private Internet Access & märker en tydlig hastighetsnedsättning när jag använder VPN (från ~100mb/s till 20). Jag har kontaktat deras kundtjänst flera gånger, men de är inte till hjälp och skyller alltid på mina enheter.

Har du varit i kontakt med IPVanish? Att förlora 90% av din hastighet är verkligen skräp.

Du kommer aldrig att få 100 Mbps streaming från en VPN, det är helt enkelt inte möjligt, så du kan förvänta dig mycket hastighetstapp, 35-40 Mbps är det snabbaste en VPN kan ge och många streamar med mycket mindre än 35-40 Mbps.

Folk har använt VPN i åratal för att streama från Netflix utan problem, så det handlar inte så mycket om VPN:et, utan om de usla servrar du försöker streama från. De flesta filhotell har en gräns för hur snabbt de kan gå.

Netflix rekommenderar 25 Mbps för att streama 4k, vilket är mycket mindre än vad ett bra VPN kan göra, men det finns många faktorer att ta hänsyn till. Är andra människor på ditt nätverk, är de servrar du använder begränsade eller har problem eftersom det är helg och många är överbelastade, och använder du kabel eller WiFi?

Att använda VPN kommer aldrig alltid att vara snabbare eller lika snabbt. För det första tillför du latens till en förmodligen redan låglatensanslutning. Så istället för att gå från hemmet till Netflix går du från hemmet till Sverige till Netflix, tillbaka till Sverige och sedan hem. 30 till 40 millisekunder för varje paket, i varje riktning, adderar sig. Latens och avstånd försenar saker, det är fysik. För det andra är du beroende av tillgänglig bandbredd för VPN-endpunkt. Du har en 100mb-anslutning men din VPN-leverantör har 50mb? Gissa vad… du kommer aldrig att få mer än 50mb. Det är ett extremt exempel, men vem vet vilken bandbredd dessa VPN-leverantörer har? Jag har aldrig sett dem annonsera det, eller deras trängselprocent. Det är ytterligare en faktor… även om de har en riktigt fet pipe, om den är konstant full och förstör paket, kommer det att vara långsamt. Och en sista sak, kryptering ger overhead. Du kunde tidigare få plats med 1500 saker i kundvagnen? Nu kan du bara få plats med 1436. Det kanske inte verkar mycket, men det adderar sig. Hur bekämpar du detta? Välj en slutpunkt som är geografiskt nära om du kan. Och acceptera att du ger upp lite hastighet för att få mer privatliv.