Som titeln antyder vill jag att endast min torrenttrafik ska gå genom VPN:t. All annan surfning eller annan trafik jag har vill jag ska gå genom standard-gatewayen. Nord gör detta väldigt enkelt, men självklart med nackdelar. Är detta möjligt att göra med Proton och i så fall, hur lätt är det att konfigurera?
Ja, mycket enkelt. Se How to use split tunneling | Proton VPN
Följer upp: Jag tog steget och skaffade Proton Plus. Har det inställt på att bara leda QBittorrent-trafik genom det. Ibland får jag ärligt talat bättre hastigheter än jag hade utan VPN. Det känns som magi. Jättenöjd.
Lägg till torrent-appen i inkludering/exkluderingslistan.
Vilken app använder du? I BitTorrent kan du anpassa din anslutning till ditt VPN-IP.
Varför finns det ett exkluderings/inkluderingssystem i Windows-klienten, men endast ett exkluderingssystem på Android? Och varför syns ingen split tunneling på MacOS-klienten?..
Det bästa är att använda en separat webbläsare för torrenting, och ha proton vpn-webbläsartillägget installerat på den webbläsaren. Mycket mindre resurskrävande än att köra en VM.
QBittorrent. Det verkar som att jag kan göra detta via appen ändå?
Det är en bra idé. Låter tillägget dig slå på/av det för den webbläsaren? Det skulle vara riktigt bra om det automatiskt kunde dirigera trafik specifikt/bara för tracker-webbplatser, men det är nog inte något som är lätt tillgängligt.
Om jag kör det i en virtuell maskin, skulle jag kunna överföra alla nuvarande nedladdningar till torrent-klienten i den instansen? Det är min enda verkliga oro för att gå den vägen.
Proton-app? Om så är fallet, jag vet inte. Jag har inte tittat.
Ja. Split tunnel i kombination med att ställa in proton som den enda adaptern som qtorrent kan använda.
Ja. Tillägget begränsar bara webbläsaren, vilket innebär att om tillägget är installerat på exempelvis MSEdge, kommer bara internettrafiken inom MSEdge att dirigera genom VPN, så om du öppnar Google Chrome samtidigt, går inte trafiken via Chrome genom VPN, och trafiken via MSEdge gör det.
Om du öppnar ett multiplayer-spel, kommer onlinetjänsten INTE att gå genom VPN om inte Proton-appen är igång och ansluten.
Även om du har det på flera webbläsare kan du ha en webbläsare som dirigerar genom en VPN-Server och en annan genom en annan VPN-server.
De flesta hypervisors (den mjukvara som kör VM) har en konfiguration för att ge tillgång till en mapp på värddatorn, ja. Du skulle inte behöva kopiera den, du kan bara ge VM läs/skriv-behörighet till t.ex. dina Nedladdningar-mapp.
Det är bra. Eftersom du är här, torrentar du, och i så fall, hur jämför hastigheterna med torrenting utan VPN?
Det beror ärligt talat på din CPU-klass, ju bättre CPU, desto mindre skillnad är det mellan VPN och utan VPN, det enda som begränsar hastigheten är den extra kryptering/dekryptering som måste köras kontinuerligt vid användning av VPN.
Skriv om mitt senaste meddelande, insåg att det är i min gaming-PC. i7-8700k i Plex-datorn. Inte säker på hur det håller upp för det.
Vilken generation av i7?