Det här låter kanske som en dum fråga men jag vet mycket lite om cybersäkerhet. Varje gång jag försöker få mer information om cybersäkerhet använder folk breda termer och säger saker som att VPN “krypterar ditt surfande”. Okej, men vad krypteras? Sidorna jag besöker? Det jag laddar ner? Och vem döljer jag detta från? ISP:er nämns mycket men de måste se något. Även om det är krypterat, eller hur? Så i verkligheten, vad skulle mitt företags nätverk eller min ISP se om jag använde en VPN på en personlig enhet som en smartphone eller laptop? Förlåt om jag låter dum.
I breda termer: okrypterad trafik är som att kommunicera med vykort, vem som helst som hanterar paketet kan se innehållet. Krypterad trafik är som att kommunicera med brev i ett kuvert, personerna som hanterar det ser ursprung och destination men inte vad som finns inuti.
Att använda en VPN kan göra att du “virtually” är en del av ditt företags “privata nätverk,” till exempel. Din organisation kan ha resurser eller applikationer som bara är tillgängliga för personer på deras nätverk. Vill inte exponera känslig information för hela internet! Du bör bara kunna komma åt det om du är ansluten till företagets nätverk (fysisk närvaro i kontoret) eller om du är “virtually” på nätverket, dvs använder en VPN.
För en konsument? Ja, en VPN krypterar ditt surfande. Din ISP kan fortfarande se trafik men inte inspektera allt innehåll, bara viss routinginformation. De kan se att du använder en VPN — du kan dölja vad du säger, men inte att du säger det.