Jag läste någonstans att cloudflare warp inte är ett riktigt VPN, men det döljer vilka webbplatser du besöker för din ISP.
Jag använder det mycket, det jag vill är att dölja vilka webbplatser jag besöker och grejer från min ISP, jag bryr mig inte om webbplatsägarna kan se min IP.
Så är det korrekt att säga att ‘cloudflare warp döljer din internetaktivitet för din ISP, men döljer inte din IP-adress för webbplatser’?
Cloudflare är en internetinfrastrukturleverantör som började med att cacha webbplatser för att snabba upp deras trafik och skydda dem mot attacker. Medan de byggde ut cache-systemet expanderade de till tusentals nätverkscentra världen runt. Företaget har vuxit till att erbjuda mycket mer tjänster och WARP är byggt på flera av dessa tjänster.
WARP använder en tunneling-webbteknologi som kallas QUIC. Det är mycket likt ett VPN, förutom att de inte döljer den ursprungliga (din) IP-adressen, så att webbplatser kan lita på och komma ihåg dig.
När du är kopplad till WARP, går din trafik över mellanledningarna mellan Cloudflares nätverkscenter, som övervakas och uppdateras för att undvika internetkaos och störningar.
De flesta andra VPN-tjänster döljer den ursprungliga IP-adressen, vilket gör att många webbplatser inte litar på anslutningen. Konkurrerande VPN-tjänster har också ofta inte den sorts routing-infrastruktur som finns bakom Cloudflare, på grund av utbyggnaden till så många nätverkscentra.
u/Mallissin hade en bra förklaring, men om du vill ha en kortare version:
WARP är ett VPN som krypterar all din trafik mellan Dig → Cloudflare → Webbplatser, men Cloudflare visar också din IP-adress för webbplatsen.
Syftet med WARP för de flesta användare är att se till att ingen annan kan se vad du gör (som din ISP), eller vem du kopplar till. Webbplatsen vet fortfarande vem du är.
WARP itself uses a tunneling web technology called QUIC. It is very similar to a VPN except they do not hide the originating (your) IP address, so that websites can trust and remember you.
Jag tror du blandar ihop teknikerna. QUIC är ett transportlagerprotokoll som liknar TCP och UDP. Det gör ingen tunneling. För tunneling används en Rust-implementation av WireGuard som kallas BoringTun.
Mitt misstag. WARP använder definitivt Wireguard.