Kan mitt ISP veta innehållet i mina torrents oavsett om jag laddar ner eller laddar upp dem? Kan de också se mina peers, seeders, trackers?
Jag frågar inte om de kan veta att jag torrentar, jag vill veta om de kan känna till innehållet, media, etc. i torrents. Till exempel, om jag laddar ner en Linux ISO från torrenten, kan ISP se namnet på ISO-filen?
Jag vet att ISPs vet när deras användare laddar upp/ned torrents.
Inte bara kan ditt ISP se allt detta, många mediarättighetsgrupper infogar falska seeders i torrents och ger sedan ytterligare detaljer till ISPs.
Torrenting är inte nödvändigtvis olagligt.
Jag önskar jag minns vad det där forskningspappret hette. Jag hörde ett sådant presenteras i college. Det var något i stil med:
- forskarna insåg att de kunde hoppa på offentliga bit torrent trackers, och göra någon form av omvänd trafik eller omvänd fråga, och bouncea några paket mot andra värdar
- det kunde ta ett tag, så de gjorde det, och väntade
- de kunde långsamt kartlägga… enorma nätverk av människor som seedar torrents, över hela världen.
- poängen var inte att kartlägga vad de seedar, utan mer att veta var värdarna finns, och att det är bit torrent protokollet
- det var stort, och på en fantastisk skala.
men sedan den sista delen av det var den coolaste/annorlunda och mest WTF
- när de gjorde all den trafikmappningen, kände de igen annan värdtrafik som de inte var involverade i
- och de kunde spåra dessa förfrågningar tillbaka till många AWS-servrar
så någon annan gjorde samma torrent-värddapplikation samtidigt som dem.
coolt!
Om du är i USA, vet ditt ISP att du torrentar och vilka IP-er du kopplar till. Men ditt ISP vill inte veta vad du torrentar. Så länge de inte “vet”, kan rights ägare inte ställa till det för ISP:et för medhjälp om det du torrentar är emot rättighetshavarnas önskemål.
Generellt sett får ditt ISP reda på vad du torrentar när rättighetshavare kontaktar dem för att rapportera en möjlig kränkning, och rättighetshavarna tillhandahåller bevisen. Rättighetsinnehavare kan förstås felbedömma vad en person/IP gör, men oavsett det, vill ISPs i USA i allmänhet inte veta vad du torrentar.
Om du inte har använt en VPN, ja. Förvänta dig ett DMCA-brev i posten snart.
Jag menar, fysiskt är ditt ISP mellan dig och internet. De “äger” din router.
Kolla in Usenet och ladda ner med krypterade alternativ. De kan fortfarande se att du laddar ner något men inte vad, så det finns plausibelt skäl att inte bli stämplad.
Jag är ganska säker på att du kan torrent med kryptering också, men jag torrentar inte så jag kan inte säga säkert. Dessutom är torrenting mer peer-to-peer, så det är mer riskigt.
Alltid, ALLTID använd en VPN när du torrentar. Min stängdes av EN gång för några år sedan av misstag och inom en dag fick jag ett mail från Google Fiber. Det var troligen kopplat utan VPN i 10 minuter.
Använd en VPN när du torrentar och du behöver inte oroa dig för det.
Har inte hunnit läsa alla kommentarer, men NEJ om du använder en anpassad DNS.
Om du inte kidnappade barn, skulle ditt ISP inte bry sig mycket, de vill bara ha $30 i månaden.
Om du kidnappade barn, vill jag inte ge råd.
Jag tror att om du kör din anslutning genom en VPN, kan de inte.
Det är för att polisen frågar ofta i mitt land kring piratkopiering (varför hjälpte det?) + stora teknikföretag köper data för att förbättra annonser.
Loggarna sparas fortfarande, för det är lagligt att behålla dem i några år.
De flesta ISP ger inte ut detaljer utan krav, men den här hade några planer och gjorde så.
En av mina äldre grannar som brukade bo i närheten och kunde få det billigt, gjorde det inte, även om deras främsta skäl var att de regelbundet piratkopierade.
Norge. Lagen infördes för ungefär 10 år sedan och såvitt jag vet har den aldrig använts för att åtala eller stämma någon för piratkopiering eftersom organisationen som representerar tv- och filmrättighetsinnehavare inser att det skulle vara väldigt dåligt PR och de skulle hellre satsa på större fiskar än någon som laddar ner några filmer (som betalda piratsändningstjänster), men det har förekommit bluffadresser från advokatbyråer som skickar “lösens”-brev till personer som blivit tagna för att ha laddat ner, även om man inte betalar.
Du kan bli inbjuden till ett om ditt seed-ratio på en annan är bra nog. Ja, jag är medveten om att det är en oxymoron. Det är svårt att komma in. Vissa sidor har periodiska öppna registreringar för att släppa in nya, det är din chans. Bättre sidor kräver bättre ratios på andra sidor, så du spenderar lite tid på att “klättra upp” men ens halvvägs är ganska bra om du bara är intresserad av hollywood.
Så, mitt ISP kan i teorin också ladda ner samma torrent som jag gör, eller hur?
Om ditt ISP ger dynamisk IP är det normalt att se torrents utanför dig.