Kan min ISP se innehållet i mina torrents oavsett om jag laddar ner eller delar dem? Kan de också se mina peers, seeders, trackers?
Jag frågar inte om de kan veta att jag använder torrent, jag vill veta om de kan se innehållet, media, etc. i torrents. Till exempel, om jag laddar ner en Linux ISO från torrent, kan ISP se namnet på ISO-filen?
Jag vet att ISPs vet när deras användare laddar upp och laddar ner torrents.
Jag minns inte vad forskningspappret hette, men jag kom ihåg att jag hörde om det i college:
Forskarna insåg att de kunde hoppa på offentliga bit torrent-spårare och utföra någon form av omvänd trafik eller omvänd förfrågan, och skicka paket till andra värdar.
Det kunde ta tid, så de väntade och övervakade.
De kunde långsamt kartlägga… stora, stora… omärkta nätverk av människor som seedade torrents, över hela världen.
Poängen var inte att kartlägga innehållet de seedade, utan att se vilka värdar som var var, och att det var bit torrent-protokoll.
Det var enormt, på en fantastisk skala.
Sen var den sista delen det coolaste, typ WTF-details:
Under trafikkartläggningen märkte de annan trafik som de inte utförde.
Och de kunde spåra dessa förfrågningar tillbaka till flera AWS-servrar.
Så någon annan gjorde exakt samma bit torrent-kartläggning samtidigt.
Om du är i USA, vet din ISP att du använder torrent och vilka IP:er du ansluter till. Men din ISP vill inte veta exakt vad du torrentar. Så länge de inte “vet”, kan rättighetsinnehavare inte anmäla ISP:n för medhjälp till brott om det du torrentar är emot rättigheternas önskemål.
Generellt vet din ISP bara vad du torrentar när rättighetsinnehavare kontaktar dem för att rapportera ett potentiellt brott, och rättighetsinnehavaren tillhandahåller bevis. Rättighetsinnehavare kan självklart få fel information, men oavsett vet vanligtvis inte ISPs i USA vad du torrentar.
Kolla in Usenet och ladda ner med krypterade alternativ. De kan fortfarande se att du laddar ner något, men inte vad, vilket ger en form av plausibel deniability. Jag är ganska säker på att du kan torrent-a saker med kryptering, men jag använder inte torrent så jag kan inte vara helt säker. Dessutom är torrenting peer-to-peer, vilket innebär en större risk.
Använd alltid VPN när du torrentar. Min VPN stängdes av av misstag för några år sedan, och inom en dag fick jag ett email från Google Fiber. Det var troligen kopplat utan VPN i 10 minuter.
Förutsatt att data skickas med stark kryptering som HTTPS, kan din ISP se allt. Med inställt kan ISP fortfarande se mycket information. Jag kan intyga från min erfarenhet som anställd på ISP att paket inspekteras och skickas vidare. Många loggar lagras av dem, vilket är lagkrav. Det finns specialverktyg för ISP att övervaka och kontrollera din anslutning, och det fanns ett program som upptäckte olagliga torrent-sajter, och utförde paketinspektion för att stoppa piratkopiering.
Motivationen för att använda HTTP är att göra det mer säkert och osynligt för dem, som DNSoverHTTPS, ett sådant tjänstealternativ.
Det är varför du bör använda VPN och binda ditt torrentprogram till VPN-anslutningen.
Anledningen till att du får ett brev från din ISP är att de fått en anmälan från en upphovsrättsinnehavare. Upphovsrättsinnehavare går med i torrent-svärmar och samlar IP-adresser.
Jag använde VPN ganska länge, och fortfarande på dimeadozen. Jag fick varningar från AT&T enbart när jag använde trackers från Piratebay, inga sedan jag slutade. Fortfarande daglig användning av dimeadozen.
Det är tydligt att de har en svartlista över trackeradresser som är värdar för piratkopierat material, eller en vitlista för sådana som inte är det (som dimeadozen).
ISP kan se allt du gör, skriver och söker på internet.
Det finns metoder att förhindra detta, jag rekommenderar starkt att skaffa VPN för varje enhet som är kopplad till internet. Detta begränsar ISP:s möjlighet att se vad du laddar ner eller söker.