Kan min Internetleverantör se innehållet i mina torrents, oavsett om jag laddar ner eller delar dem? Kan de också se mina peers, seeders, trackers?
Jag frågar inte om de kan veta att jag torrentar, jag vill veta om de kan se vad innehållet, media, etc. är i torrents. Till exempel, om jag laddar ner en Linux ISO från torrent, kan min ISP se namnet på ISO-filen?
Jag vet att ISP:er vet när deras användare laddar ner eller delar torrents.
Inte bara kan din ISP se allt detta, många mediakontroller granskar även torrents, och till och med kan sätta in falska seeders i torrents och ge extra detaljer till ISP:er.
Torrenting är inte i sig olagligt.
Jag önskar jag kom ihåg vad forskningsarbetet hette. Jag minns att ett paper presenterades på universitetet. Det handlade om:
- Forskarna insåg att de kunde hoppa på offentliga bit torrent trackers och göra någon form av omvänd trafik eller omvänd förfrågan, och kasta paket mellan andra värdar
- Det kunde ta tid, så de testade det och väntade
- De kunde sakta men säkert kartlägga stora, stora nätverk av personer som seedade torrents, över hela världen.
- Syftet var inte att kartlägga innehållet de seedade, utan att veta var värdarna befann sig och att det var bit torrent-protokoll.
- Det var enormt och på en fantastisk skala.
Men den sista delen var den coolaste/konstiga:
- När de räknade med trafik, kunde de känna igen annan trafik som de inte var där för att spåra
- och de kunde koppla dessa förfrågningar till AWS-servrar
Alltså, någon annan utförde samma slags mapping av torrent-värdar i realtid.
Coolt!
Om du är i USA vet din ISP att du torrentar och vilka IP:er du ansluter till. Men din ISP vill inte veta vad du torrentar. Så länge de inte “vet” kan rättighetsägare inte anklaga ISP:n för medhjälp om det du torrentar är emot deras önskemål.
Generellt sett får ISP reda på vad du torrentar först när rättighetsägare kontaktar dem och bevisar det. Rättighetsägarna kan missförstå vad en IP-adress gör, men oavsett är ISP:erna i USA oftast ovetande och vill inte veta vad du torrentar.
Om du inte använder VPN, ja. Förvänta dig ett DMCA-brev inom kort.
Minst fysiskt är din ISP mellan dig och internet. De
“äger” din router.
Kolla in Usenet och ladda ner med krypterade alternativ. ISP kan fortfarande se att du laddar ner något, men inte vad, så du har ett slags sannolikt förnekande. Jag är ganska säker på att du kan torrent:a saker med kryptering, men jag gör inte det själv, så jag vet inte säkert. Dessutom är torrenting peer-to-peer, så det finns en större risk.
Alltid, alltid, ALLTID använd VPN vid torrenting. Min VPN stängde av sig EN gång för flera år sedan av misstag och jag fick ett mail från Google Fiber inom en dag. Det var nog kopplat utan VPN i 10 minuter.
Använd VPN när du torrentar så behöver du inte oroa dig för det.
Jag har inte gått igenom alla kommentarer, men NEJ om du använder en anpassad DNS.
Om du inte är barnmisshandlare, bryr sig inte din ISP mycket, de vill bara ha 30 dollar i månaden.
Om du är barnmisshandlare vill jag inte ge råd.
Jag tror att om du använder VPN kan de inte se.
Såvida inte data skickas med stark kryptering som HTTPS, vilket är HTTP med SSL/TLS, kan din ISP se allt. Med det kan ISP fortfarande se en hel del information. Jag kan säga från erfarenhet att paket inspekteras och skickas vidare. Många loggar sparas och lagras av dem enligt lag. Det finns speciella verktyg för ISP att övervaka och kontrollera din anslutning, inklusive programvara för att upptäcka olagliga torrent-sajter.