Kan inte öppna lokala mappar via VPN

Hej allesammans,

Min vän har en Firebox T20-W och efter mycket bekymmer lyckades vi koppla upp oss till hans arbetsnätverk via en VPN. Vi trodde att allt var lugnt, men nu är problemet att vi inte kan ansluta till hans nätverksenheter.

Vi kan logga in och komma åt Firebox UI från hemmet, så vi är definitivt anslutna till hans arbetsnät.

När vi är på hans kontor öppnar sig nätverksdriven utan problem, men så fort vi ansluter till hans nätverk med VPN utanför kontoret förlorar vi access.

Han har endast ett nätverk på kontoret (10.0.1.0). VPN använder ett virtuellt nätverksområde 10.0.2.0. Vi försökte koppla VPN med ett virtuellt nätverksområde 10.0.1.0, men a) det fungerade fortfarande inte för att öppna nätverksdriven och b) vi kunde inte längre logga in på Firebox UI. Jag antar att detta beror på att VPN och det privata nätverket försöker använda samma standardgateway, vilket orsakar konflikt.

Hur som helst, jag har nog ingen aning om vad jag gör. Jag trodde att när vi är anslutna via VPN skulle allt bara fungera som vanligt. Har någon några idéer varför vi inte kan komma åt nätverksdriven?