Kan inte ansluta VPN via Synology NAS

Jag har en https://www.synology.com/en-us/products/DS920+

Jag har följt guiden på Windscribe’s webbplats för att konfigurera VPN för min NAS här:

https://windscribe.com/guides/synology

Det fungerade ett tag, men jag har inte kunnat ansluta med detta när jag kontrollerade igen idag. Jag är inte säker på hur länge det har varit så.

Jag får följande fel:

“Anslutningen misslyckades eller certifikatet har gått ut. Använd ett giltigt certifikat utfärdat av VPN-servern och försök igen.”

Jag har försökt ladda upp certifikatet som tillhandahålls från Windscribe’s webbplats samtidigt som jag konfigurerar VPN-anslutningen på NAS (samtidigt som jag laddar upp konfigurationsfilen) utan framgång.

Någon som har några idéer om vad jag ska pröva härnäst?

Hälsningar

UPPDATERING:

Det verkar som att det finns ett nytt firmware för Synology NAS. DSM 7. Jag tror att detta firmware-uppdatering är väldigt ny, eftersom jag inte såg detta som ett alternativ när jag kontrollerade för uppdateringar mycket nyligen. Hur som helst, att uppdatera till denna nyare firmware-version löste problemet. VPN kan nu ansluta utan problem.

Kan du få en mer detaljerad logg? Är du säker på att du inte har en statisk CA inbyggd i NAS:en, för om du har det är det här felet logiskt. Den borde använda den nya CA från OpenVPN-konfigurationen.

Fixade du dina openvpn-konfigurationer nyligen?

Använder du en statisk IP?

Jag märkte på morgonen den 5 augusti att min statiska IP hade försvunnit. Den återkom några timmar senare men det bröt funktionen på min Synology. Jag kan ansluta till deras publika servrar utan problem, men inte för vad jag vill använda det till. Supporten utfärdade till och med en ny statisk IP att testa, och jag får samma problem. Återigen, ingen problem att använda de offentliga servrarna.

Jag skrev ett inlägg om detta här. Det är inte en lösning, men det visar åtminstone att det inte är en isolerad händelse (någon annan kommenterade också) och förhoppningsvis kommer Windscribe att arbeta på det. Efter ett par dagar av support har jag inte hört något från dem på över en vecka. Kanske betyder det att de arbetar hårt för att fixa det…? Men det vore trevligt att åtminstone få ett artigt e-postmeddelande som säger så.

Jag har samma problem. Det började i fredags för mig. Var kan jag hitta detaljerade loggar?
Jag får samma fel som jag fick när de fasade ut kompressionen, men nu använder jag de nya ovpn-filerna och allt fungerade fram till i fredags.

Samma problem, Synology kan inte ansluta till VPN.

Support arbetar med detta eller måste jag skicka in en annan ticket för att få dem att fixa det?

Lösningen för mig var att ta bort alla gamla ws vpn-gränssnitt. Efter detta kunde jag ansluta till det nya utan problem.
Att kontrollera filsystemet före och efter visade att en gammal ca_******.crt fil fanns i /usr/syno/etc/synovpnclient/openvpn-mappen och togs bort genom att ta bort de gamla konfigurationerna. Detta orsakade troligen problemen.

REDIGERING: när jag lade till en andra ws-webbplats, slutar den första att fungera… Den andra fungerar fortfarande, men det är konstigt beteende. Det kan ha något att göra med separata servercertifikat och hur openvpn cachelagrar ca-certifikaten eller något annat…

Jag vill bara tillägga detta - jag kontaktade support men har för tillfället ingen avsikt att uppgradera till DSM 7.0 (Synology Photos kräver för mycket arbete).

Jag fick följande i skrivande stund:

Hej,

Det görs fortfarande vissa ändringar i OpenVPN-anslutningen i bakgrunden. Just nu är det 6 dagar kvar.

När ändringarna är klara kommer du att kunna använda DSM 6 på din NAS med Windscribe VPN. Tills dess är alternativen att uppgradera till DSM 7 eller köra Windscribe på routern.

Jag kommer att hålla mig lugn och hoppas att jag om en vecka kan ansluta igen.

Jag har samma problem och har inte hört tillbaka från support på över en vecka. Jag skickade ett PM till support här på Reddit med mitt supportärendenummer. Det verkar inte vara en isolerad händelse.

REDIGERING: Jag skickade faktiskt en logg av min Synology till supporten som täckte när misslyckade anslutningar skedde.

För att få en logg som faktiskt täcker detta, försök först att ansluta och få ditt felmeddelande. På så vis vet du att det är en av de första loggarna i loggfilen. I ditt Synology UI klickar du på startmeny-typen uppe till vänster, går till Supportcenter, supporttjänster, bläddra ner till loggning och se till att endast system är markerat. Generera loggarna, och det kommer att ladda ner en fil som heter debug.dat. Extrahera den, och navigera till dsm/var/log. I den mappen hittar du filen kallad “messages.” Utan tillägg. Öppna den med en textredigerare och spara som .txt för att skicka till Windscribe. Du behöver inte de andra messages.xz-filerna (så vitt jag vet).