Jag arbetar för en stor organisation och sedan förra fredagen (20/5) har jag inte kunnat logga in via VPN. Jag vet inte om mitt företag ändrade något eller om Starlink gjorde det. Har någon annan sett VPN-problem de senaste dagarna eller vet om några ändringar som Starlink kan ha gjort?
Någon idé om vilket VPN ditt företag använder? De flesta företags-VPN:er fungerar bra med Starlinks CGNAT eftersom de gör utgående anslutningar till den statiska IP-addressen för företagets VPN-gateway. Om ditt företag av någon anledning använder IPSEC, där din klient inte är inställd som en Initiator, kan det vara ett problem, men det skulle det vara för många andra internetleverantörer också, inte bara Starlink. Jag tror att det handlar om en konfigurationsändring i ditt företags VPN som orsakar problemen.
Vad sa din IT-avdelning?
Beroende på din VPN-klient (Cisco AnyConnect, F5 Big-IP, etc), bör du kunna se loggarna och se varför den inte kan ansluta. Jag håller med om att det troliga är att förändringen skedde på ditt företag, inte Starlink.