Kan inte ansluta med WireGuard på Windows 10 efter uppdatering KB5005101

Jag delar mitt fall, ifall det är användbart för någon.

Jag har aldrig haft problem med några protokoll eller servrar. Vissa är snabbare än andra, men anslutningen har alltid fungerat. Direkt efter att ha installerat denna uppdatering slutade WireGuard-anslutningarna att fungera. Felmeddelandet som visades var:

“Det finns ett problem med wintun-drivern, som krävs för att WireGuard-protokollet ska fungera korrekt. Klicka på ominstallationsknappen för att återställa saknade eller skadade komponenter”.

Inget jag har försökt har fungerat (installera om VyprVPN, installera om WinTun…). Efter att ha avinstallerat uppdateringen KB5005101 fungerar WireGuard utan problem igen.

Jag har samma problem med PIA VPN-klienten. Andra på Windows Feedback Hub har problem med NordVPN också. Wireguard kommer inte att ansluta alls efter att KB5005101 är installerad. Att byta till Openvpn fungerar i 2-3 minuter åt gången. Att avinstallera patchen löser problemet direkt. På Feedback Hub bryr sig ingen eftersom de är för upptagna med Windows 11-problem.

Uppdatering - Vi ser att den senaste Windows-uppdateringen KB5005565 löser detta problem för många användare, prova och låt oss veta om det hjälper!

Hej, tack för inlägget!

Vi kan inte reproducera detta på vår sida - på en Windows 10-dator med den senaste installationen av KB5005101 kan vi fortfarande ansluta med Wireguard i VyprVPN-appen.

Vi rekommenderar att du installerar om den uppdateringen, och om Wireguard-problemen återkommer, försök att helt avinstallera och sedan installera den senaste versionen av VyprVPN-appen.

Under avinstallationsprocessen, se till att kryssrutan “VyprVPN Användarinställningar” är vald. När den är avinstallerad, installera om VyprVPN med installationsfilen för Windows som finns här - https://www.vyprvpn.com/vpn-apps/vpn-for-windows

Om du fortsätter ha problem med Wireguard, kontakta support - https://support.vyprvpn.com/hc/requests/new

Samma problem för mig “Det finns ett problem med wintun-drivern, som krävs för att WireGuard-protokollet ska fungera korrekt. Klicka på ominstallationsknappen för att återställa saknade eller skadade komponenter”.

Windows 10

VyprVPN app versions 4.2.3.10724

Hej allihopa. Jag löste problemet genom att byta protokoll från WireGuard till OpenVPN. Du behöver gå till Personifieringsfliken på VyprVPN-klienten och gå till Protoko. Scrolla ner och välj OpenVPN.

Hej, Efter installation av KB5005565 imorse fungerar allt nu, även WireGuard-protokollet.

Hej.

Efter att ha installerat om uppdateringen KB5005101 och startat om, samma problem. Kan inte ansluta till någon server med WireGuard. Fullständig avinstallation och ominstallation av senaste versionen av VyprVPN-appen (samma version jag använde med KB5005101 installerad) löser inte problemet. Att avinstallera KB5005101 löser problemet, även utan att installera om VyprVPN-appen.

Mitt system är en Intel(R) Core™ i7-2600S CPU @ 2,80GHz, 16GB RAM, Windows 10 Pro 21H1 19043.1165 med Windows Feature Experience Pack 120.2212.3530.0.

Hej, ledsen att höra det. Kontakta support så kan vi hjälpa till och ge uppdateringar via e-post medan vi undersöker detta - https://support.vyprvpn.com/hc/requests/new

Det är som att föreslå att någon dricker en kopp te när kaffet är slut.

Toppen, mycket glad att höra det! Tack för uppdateringen.

Tack för att du återkopplade, ledsen att höra att problemet kvarstår. Vi börjar undersöka detta, så om du inte redan gjort det, kontakta support så kan vi ge dig uppdateringar via e-post - https://support.vyprvpn.com/hc/requests/new

Efter att ha installerat om KB5005101-uppdateringen och startat om samma problem. Kan inte ansluta till någon server med WireGuard. Fullständig avinstallation och ominstallation av senaste versionen av VyprVPN-appen (samma version jag använde med KB5005101 installerad) löser inte problemet. Att avinstallera KB5005101 löser problemet, även utan att installera om VyprVPN-appen.

Kan du titta på det? Jag har skickat in en supportbegäran. Om du vill ha ärendenumret, säg till.

Tack, skicka oss gärna din e-postadress eller ärendenumret i ett direktmeddelande här på Reddit, så ser vi till att vårt supportteam har mottagit din begäran.