Justering av MTU för samba

Hej,

Utifrån min förståelse kan justering av MTU för en Wireguard-anslutning möjliggöra en ökning av genomströmningen. Jag har en samba-delning som är tillgänglig via wireguard, men jag lyckas bara få 6 Mbps i nedladdningshastighet, medan jag i LAN får runt 900. Vet du vad den ideala MTU är i mitt sammanhang? Jag vet inte riktigt hur jag ska utvärdera overheaden som samba orsakar.

Titta på detta. Tom kommer att svara bättre på dina frågor än jag kan. Bra video om varför smb är långsamt över en VPN / hög latensanslutning.

När du säger att du får 6mbps på wireguard, är det då kopplat till ditt LAN eller via internet? Om så är fallet, vad är uppladdningshastigheten för internetanslutningen där din samba-delning finns?

För det andra, samba är ganska känsligt för latens. Jag har upptäckt att små ökning av latens dramatiskt påverkar hastigheten. Enligt min erfarenhet, 2-4ms latens resulterar i ungefär 100mbps (begränsningen för den internetanslutningen) men att lägga till 20ms, till totalt 22-24ms, betyder att jag knappt kan få mer än 60mbps.

Är du säker på att din MTU är problemet?

Vad är det för MTU du har inställt?

Min erfarenhet av Samba är helt slumpmässig. Just nu kan jag mätta 300mbps uppladdning via site-to-site Wireguard-tunnel mellan två pfSense-boxar (41ms latens) med MTU beräknat till 1420. Men det är inte alltid så, ibland kan jag inte ens få 1/10 av det oavsett vad jag gör. Efter otaliga timmar av justeringar, läsning av dokumentation, testande av olika parametrar, gav jag till slut upp. Samba är helt enkelt svårt och gillar inte VPN.

När jag frågade min vän som är erfaren nätverksingenjör, sa han “nästan inte nämn smb".

Jag har i genomsnitt 33 ms och en MTU på 1420.

Faktum är att jag inte vet om MTU är problemet. Men som någon påpekade, samba är dåligt med VPN ändå.

Du kan sänka din MTU till 1280 och prova igen, men samba över vpn är otroligt långsamt.

Trots att folk säger att FTP är dött, använder jag fortfarande det eftersom det har så liten overhead och är superfort. Jag använder det personligen för att flytta filer.