Jag vill använda den gratis versionen av Proton VPN medan jag surfar på Tor. Finns det några nackdelar?
Bara de generiska och allmänt diskuterade problemen med att blanda Tor och en VPN. Låt mig sammanfatta, det rekommenderas inte (¿Puedo usar una VPN con Tor? | Tor Project | Ayuda) eftersom det tillför fler potentiella svaga punkter till din kedja (TorPlusVPN · Wiki · Legacy / Trac · GitLab) och det tillför ingen ytterligare säkerhet (VPN + Tor: Not Necessarily a Net Gain – pastly@home). Om du behöver dölja att du använder Tor, använd hellre en bro.
Du lägger till mer latens, och exponerar din IP för ett vinstdrivande företag istället för ett icke-vinstdrivande frivillignätverk. Båda har risker, men jag föredrar det senare.
Du behöver inte det. Du behöver inte använda en VPN med Tor. Jag skulle bara göra det om jag använde öppet wifi som inte hade någon säkerhet. Om det är WPA eller WPA2 så behöver du det verkligen inte.
Vänta, ProtonMail äger inte Proton VPN och gav inte ProtonMail en IP-adress via stämning efter att de hävdade att de inte loggar IP-adresser och inte delar data med tredje part…